Γρηγοράκου: «Ένα νομοσχέδιο με τίτλο 78 λέξεων και 107 άρθρα χωρίς κανένα όραμα για τον Πολιτισμό»

Η Νάγια Γρηγοράκου στο νέο νομοσχέδιο «σκούπα» του Υπουργείου Πολιτισμού, αναδεικνύει τις ελλείψεις και τις αστοχίες…
ΛΑΚΩΝΙΑ. Στην Ολομέλεια της Βουλής τοποθετήθηκε η εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής Βουλευτής Λακωνίας, Νάγια Γρηγοράκου, αναφορικά με το νέο νομοσχέδιο «σκούπα» του Υπουργείου Πολιτισμού, αναδεικνύοντας τις ελλείψεις και τις αστοχίες που καταγράφονται σε αυτό.
Κατά την ομιλία της υπογράμμισε ότι το εκτενές νομοσχέδιο των 107 άρθρων, μαρτυρά τις νομοθετικές αστοχίες του Υπουργείου, ενώ παράλληλα δεν φέρνει ουσιαστικές τομές στον πολιτιστικό τομέα. Αντιθέτως, επιβεβαιώνει τη συνεχιζόμενη έλλειψη στρατηγικού οράματος για τον πολιτισμό, με σκόρπιες παρεμβάσεις και χωρίς συνεκτικό σχέδιο.
Η Νάγια Γρηγοράκου σημείωσε ότι η πλειοψηφία των διατάξεων που εισάγει το νομοσχέδιο φαίνονται θετικές ωστόσο επεσήμανε:
«Λέω φαίνονται γιατί όλα στην πράξη κρίνονται.
Για παράδειγμα: είχαμε και στο ν.5105/24 αλλαγές που αφορούσαν στο Δ.Σ. του ΑΚΡΟΠΟΛ ΑΚΡΟΣ, τον διορισμό και τις αρμοδιότητες του Διευθυντή και τη στελέχωση του φορέα. Τι έχει συμβεί μετά από σχεδόν ένα χρόνο; ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΙΠΟΤΑ, είναι η απάντηση. Το ΑΚΡΟΠΟΛ ΑΚΡΟΣ παραμένει κλειστό και απολύτως έρημο παρά τις παχυλές αμοιβές. Η «καραμέλα» της ευελιξίας και της αυτονομίας δυστυχώς έλιωσε αφήνοντας «πικρή γεύση» και για τα 5 μεγάλα μουσεία της χώρας που με τον ν. 5021/2023 μετατράπηκαν σε ΝΠΔΔ. Μας άφησαν «πικρή γεύση» τα περασμένα 2 καλοκαίρια κατά τη διάρκεια των οποίων σημαντικές αίθουσες των μουσείων παρέμειναν κλειστές λόγω έλλειψης προσωπικού με τη δικαιολογία «της μεταβατικής περιόδου». Με την ίδια δικαιολογία παραμένουν εδώ και 4 μήνες κλειστά και τα πωλητήρια των κορυφαίων μουσείων της χώρας, ενώ στο Βυζαντινό Μουσείο της Θεσσαλονίκης παραμένει κλειστό και το καφέ-εστιατόριο!».
Αναφερόμενη στην μετατροπή της Σχολής Μαρμαροτεχνίας Τήνου σε Ανώτερη Σχολή Καλών Τεχνών τόνισε πως είναι καλοδεχούμενη, αλλά η έλλειψη μεταβατικής διάταξης για τους παλαιότερους αποφοίτους δημιουργεί αδικίες και στρεβλώσεις.
Σημαντικές ενστάσεις διατύπωσε η εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ σχετικά με άρθρο 83 του νομοσχεδίου που για πρώτη φορά εισάγει διοικητικό πρόστιμο στον τελικό χρήστη, αναφέροντας:
«Με την τροποποίηση του άρθρου 65 Ν. 2121/1993, όπως εισάγεται, θα επιτρέπεται η άρση απορρήτου για επιβολή διοικητικού προστίμου στον τελικό χρήστη. Αυτή η άρση απορρήτου δεν προσκρούει στην Ενωσιακή Νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων; Πώς θα φτάνουμε στον τελικό χρήστη; Ποιος θα υποβάλει το αίτημα και ποιος θα αποφασίζει να γίνεται άρση του απορρήτου, με ποιες ενδείξεις; Και βέβαια η βασική ερώτηση εδώ είναι τι και ποιον ψάχνουμε. Αλήθεια πιστεύετε πως θα πατάξουμε την πειρατεία κυνηγώντας τον τελικό χρήστη και όχι τον ενδιάμεσο πάροχο; Για τη συγκεκριμένη διάταξη ρωτάμε ξανά: Έχει γνωμοδοτήσει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα;»
Η Νάγια Γρηγοράκου ξεκαθάρισε πως η πάταξη της πειρατείας αποτελεί προτεραιότητα για το ΠΑΣΟΚ, καθώς είναι γνωστό ότι βάλλεται από την παράνομη αυτή δραστηριότητα ολόκληρη η αλυσίδα του πολιτιστικού τομέα - οι δημιουργοί, οι δικαιούχοι συγγενικών δικαιωμάτων, οι παραγωγοί -, το κράτος, ενώ κίνδυνοι ελλοχεύουν και για τους ίδιους τους χρήστες από την περιήγηση σε ιστότοπους με παράνομο περιεχόμενο.
«Παρ’ όλα αυτά έχουμε ενστάσεις ως προς την προσέγγιση».
Η Βουλευτής Λακωνίας άσκησε σκληρή κριτική στην Κυβέρνηση σχετικά με τον ΕΚΚΟΜΕΔ, τονίζοντας:
«Σε δύο μέρες περιμένουμε ν’ ανοίξει η περιβόητη πλατφόρμα για το καινούργιο cash rebate που έκλεισε το Μάιο, τάχα για να εξυγιανθεί ο πρώην ΕΚΟΜΕ! Στη σκιά των πανηγυρισμών όμως για τη νέα πλατφόρμα τι έχουμε σήμερα;
-Εκκρεμούν πάνω από 100 υπαγωγές και τροποποιήσεις υπαγωγών του ν.4487/2017, έτους 2024. Ενδεχομένως ο αριθμός να είναι μεγαλύτερος, αφού υφίστανται αιτήσεις υπαγωγής που υποβλήθηκαν στα τέλη του 2023, και για τις οποίες ομοίως οι σχετικές αποφάσεις δεν έχουν εκδοθεί.
- Εκκρεμεί ο έλεγχος πάνω από 30 επενδυτικών σχεδίων, με τις περισσότερες αιτήσεις ελέγχου να έχουν υποβληθεί στο ΕΚΚΟΜΕΔ προ αρκετών μηνών.
- Σε δεκάδες επενδυτικά σχέδια που έχουν ολοκληρώσει τον έλεγχο τουλάχιστον προ τριμήνου, αν όχι παραπάνω, δεν έχουν προχωρήσει οι πληρωμές των ενισχύσεων, παρόλο που το ΕΚΚΟΜΕΔ τον Δεκέμβριο 2024 ζήτησε για πλήθος επενδυτικών την υποβολή αιτήσεων καταβολής ενίσχυσης.
Επιπλέον, ενώ υποτίθεται πως για το Νέο Πρόγραμμα ενίσχυσης CRGR – FTV του 2025 υπάρχουν διαθέσιμα πάνω από 100 εκ. ευρώ έχει πλέον επιβεβαιωθεί πως μέρος αυτών των χρημάτων θα χρησιμοποιηθεί για να καλύψει παλιά χρέη!»
Επιπλέον σημείωσε πως η νέα πλατφόρμα ανοίγει με μία ΚΥΑ που αντί να καθορίζει τον προϋπολογισμό ανά καθεστώς ενίσχυσης ως όφειλε βάσει του νόμου 5105/24, καθορίζει τον προϋπολογισμό ανά δικαιούχο, δημιουργώντας αδικίες σε βάρος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
«Χαρακτηριστικό της διακριτικής μεταχείρισης υπέρ των δικαιούχων της Δράσης Α’ είναι άρθρο 103 με το οποίο σχεδόν όλα τα επενδυτικά σχέδια εδώ απαλλάσσονται από τη διαδικασία δειγματοληπτικού ελέγχου σε αντίθεση με τη Δράση Β’ όπου έλεγχος γίνεται σε όλα», είπε χαρακτηριστικά.