ΣΠΑΡΤΗ. Ο Δήμαρχος Σπάρτης Πέτρος Δούκας, λίγο πριν παραδώσει την δημαρχία, ανοίγει ένα σοβαρό θέμα, αυτό της επιστροφής των οστών του Γεωργίου Πλήθωνα Γεμιστού στον Μυστρά. Ο δήμαρχος έχει στείλει επιστολή στον Δήμαρχο του Ρίμινι και όπως αναφέρει: «Τα λείψανα τα «έκλεψε» το 1456 από τον τουρκοκρατούμενο Μυστρά ο Σιγισμούνδος Μαλατέστα και θαυμαστές του Πλήθωνα και τα μετέφεραν για «προστασία» από τους άπιστους Τούρκους στο Ναό των Μαλατέστα (Tempio Malatestiano) στο Ρίμινι όπου βρίσκονται μέχρι σήμερα, «για να βρίσκεται ο μεγάλος διδάσκαλος μεταξύ ελευθέρων ανθρώπων»! Τώρα δεν χρειάζονται άλλη προστασία και θα μπορούσαν να επιστραφούν!»

Όπως σημειώνει ο Πέτρος Δούκας «ο Πλήθων πρώτος διακήρυξε στα μαύρα χρόνια της συρρίκνωσης και κατάρρευσης της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, ότι «Έλληνες εσμέν το γένος, ων ηγείσθε και βασιλεύετε, ως η τε φωνή και η πάτριος παιδεία μαρτυρεί»

18 αιώνες πιο πριν, μετά τη Μάχη του Γρανικού (334 π.Χ.), ο Μέγας Αλέξανδρος έστειλε στους Αθηναίους τριακόσιες ασπίδες των αιχμαλώτων και αναφέρεται σε «Έλληνες» με την επιγραφή: «Ο Αλέξανδρος, ο γιος του Φιλίππου, και οι Έλληνες εκτός από τους Σπαρτιάτες, από τους βαρβάρους που κατοικούν στην Ασία».»

Κατά τη διάρκεια του Δημοτικού Συμβουλίου Σπάρτης, 15/11/23, μετά την αναφορά του δημάρχου Πέτρου Δούκα, έλαβε τον λόγο ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Σταύρος Αργειτάκος τονίζοντας ότι σε προηγούμενη προσπάθεια της δημοτικής αρχής για επαναφορά των οστών στον Μυστρά η Εκκλησία του Ρίμινι δεν διαπραγματεύτηκε το παραμικρό κρατώντας απόλυτα αρνητική στάση.

Το Notospress.gr εκτιμώντας τη σημασία της επαναφοράς των οστών του Γεωργίου Πλήθωνα Γεμιστού στον Μυστρά, καταθέτει ένα προβληματισμό και μια εναλλακτική πρόταση, έτσι ώστε τα διαπραγματευτικά όπλα της Σπάρτης να είναι κατάλληλα και αποδοτικά.

Θα πρέπει να διερευνηθεί αν και κατά πόσο η μεταφορά των οστών έγινε μόνο για λόγους προστασίας. Εκείνη την περίοδο η Δύση είναι γνωστό ότι εξαγόρασε σημαντικά κειμήλια έναντι χρημάτων.

Σε ότι αφορά στην διαπραγμάτευση για την επαναφορά των οστών υπάρχει και η εναλλακτική πρόταση, που δεν αφήνει περιθώρια άρνησης, της επαναφοράς μέρους των οστών, στον Μυστρά. Όπως γίνεται με ιερά λείψανα αγίων, που η ανάγκη θέλει να βρίσκονται σε διάφορους τόπους όπου τιμάται η μνήμη τους μπορεί να συμβεί και στην περίπτωση του Γεωργίου Γεμιστού. Η δρομολόγηση και επιτυχία μιας τέτοιας πρότασης θα καθιστούσε και τον Μυστρά τόπο όπου ο επισκέπτης και ο λάτρης του Πλήθωνα μπορεί να δει μέρος των οστών και θα εκπλήρωνε έτσι και το καθήκον των νεότερων Σπαρτιατών έναντι του Γεμιστού και της Ιστορίας του Μυστρά.

Θυμίζουμε ότι στον πρώην δήμο Μυστρά βρίσκεται η Σχολή Φιλοσοφίας «Πλήθων» που ίδρυσε ο αείμνηστος Ιωάννης Θεοδωρακόπουλος (η οποία είναι ώρα να επαναλειτουργήσει) ενώ στην Ιερή Μονή Παντάσσας στον Βυζαντινό Μυστρά, η αδελφότητα έχει φιλοτεχνήσει την αμφίεση του Πλήθωνα Γεμιστού με βάση τα δεδομένα της εποχής που έζησε.

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις