ΣΠΑΡΤΗ. Με πολύ μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο στο Αμφιθέατρο της Σχολής Επιστημών, Ανθρώπινης Κίνησης και Ποιότητας Ζωής Ημερίδα με θέμα : «Σ Υ Σ Τ Η Μ Α Τ Α Δ Ι Α Σ Φ Α Λ Ι Σ Η Σ Π Ο Ι Ο Τ Η Τ Α Σ».
Την Ημερίδα διοργάνωσε το Εργαστήριο Οργάνωσης και Διοίκησης Υπηρεσιών και Ποιότητας Ζωής του Τμήματος Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Λακωνίας.

Σκοπός της ημερίδας είναι η ανάδειξη της αναγκαιότητας των συστημάτων διασφάλισης και διαχείρισης της ποιότητας, δηλαδή της οργάνωσης, των αναγκαίων μέσων και του προσωπικού που απαιτούνται για την διεκπεραίωση της διαχείρισης της ποιότητας. Αναδείχθηκε ο γενικός στόχος του Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας που είναι η τήρηση και η βελτίωση των προδιαγραφών (χαρακτηριστικών) των προϊόντων ή υπηρεσιών που προσφέρονται έτσι ώστε να καλύπτονται οι συνεχώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των πελατών. Η θέσπιση προδιαγραφών ποιότητας για το τελικό προϊόν ή την υπηρεσία απαιτεί τον καθορισμό όλων των εμπλεκόμενων ενεργειών και των πόρων που χρησιμοποιούνται για την υλοποίηση του προϊόντος. Δηλαδή απαιτεί την κατάρτιση προδιαγραφών για όλα τα στάδια ανάπτυξης του προϊόντος ή της υπηρεσίας. Κατά την έννοια αυτή η ποιότητα ενσωματώνεται στο προϊόν ή την υπηρεσία σταδιακά και σε όλα τα στάδια ανάπτυξης ή παραγωγής.

Όλες οι λειτουργίες της επιχείρησης μπορούν να επηρεάσουν την ποιότητα του τελικού προϊόντος ή της υπηρεσίας και ακριβώς για τον λόγο αυτό απαιτείται η κατάρτιση προδιαγραφών για όλα τα στάδια ανάπτυξης Η υψηλή ποιότητα του προϊόντος και των υπηρεσιών και η παροχή αυτών στον πελάτη σε συνδυασμό με την ικανοποίηση του αποτελεί στην εποχή μας τη βάση για την επιβίωση μιας επιχείρησης αλλά και για τη μελλοντική της ανάπτυξη στην αγορά. Ο σύγχρονος ανταγωνισμός ο οποίος έχει γίνει πολύ πιο ισχυρός στην εποχή μας λόγω και της παγκοσμιοποίησης της οικονομίας προσδιορίζεται από χαρακτηριστικά που αφορούν στις ικανότητες και συγχρόνως επηρεάζουν τη πορεία μιας επιχείρησης στο σύγχρονο δυναμικό περιβάλλον, όπως η κατανόηση των αναγκών του πελάτη και η παροχή αυτών των προϊόντων ή των υπηρεσιών που τις καλύπτουν, στο καλύτερο δυνατό κόστος για την επιχείρηση και στη καλύτερη δυνατή τιμή για τον πελάτη, η παροχή υψηλής ποιότητας προϊόντων και υπηρεσιών, η ακολουθία των δεδομένων του εξωτερικού περιβάλλοντος, όπως πολιτικά δρώμενα, τεχνολογικά δεδομένα, κοινωνικά χαρακτηριστικά κ.λ.π., η πρόβλεψη των αναγκών και κάλυψη πριν από τον ανταγωνισμό.

Οι επιμέρους στόχοι της ημερίδας ήταν η ανάλυση του διεθνούς συστήματος πιστοποίησης ποιότητας προϊόντων και υπηρεσιών, η παρουσίαση της λειτουργίας και του τρόπου εφαρμογής των συστημάτων ποιότητας, η σημασία της ύπαρξης συστήματος ποιότητας για την αποτελεσματικότητα και την οργάνωση της επιχείρησης, η σημασία της ύπαρξης συστήματος ποιότητας για την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, η ανάπτυξη των τριών αξιωμάτων για τη καλύτερη κατανόηση της σημασίας της διοίκησης ποιότητας που είναι η δέσμευση για τη βελτίωση της ποιότητας, η επιστημονική γνώση και η ανάμιξη του ανθρώπινου παράγοντα.

Κατά την έναρξη της Ημερίδας απεύθυνε χαιρετισμό ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λακωνίας , κ. Κώστας Πανδής
Στα πλαίσια αυτής της συλλογιστικής που αναπτύχθηκε επικεντρώθηκαν οι ομιλητές, οι οποίοι πέραν του επιστημονικού τους υπόβαθρου διακρίθηκαν για την ουσιαστική τους επαγγελματική εμπειρία σε εθνικό κι διεθνές επίπεδο. Συγκεκριμένα:

Ο Πρόεδρος του Τμήματος Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού κ. ΘΑΝΟΣ ΚΡΙΕΜΑΔΗΣ , Ph.D., MBA, Καθηγητής Πανεπιστημίου Πελοπ/σου , ως πρώτος εισηγητής της Ημερίδας, παρουσίασε κατ’ αρχήν την δραστηριότητα του Εργαστηρίου Οργάνωσης και Διοίκησης Υπηρεσιών και Ποιότητας Ζωής και στην συνέχεια παρουσίασε τους ομιλητές αναδεικνύοντας με χαρακτηριστικό τρόπο την ιδιαιτερότητα του καθενός.

Ο κ. Κριεμάδης παρουσίασε στην ομιλία του «Το Αμερικάνικο Μοντέλο Διοικητικής Αριστείας Baldrige National Quality Award- και το Ευρωπαϊκό Μοντέλο Διοικητικής Αριστείας-European Business Excellence Model» .Αναφέρθηκε κατ’ αρχήν στις αρχές διοικητικής αριστείας που εστιάζει σε μετρήσιμα αποτελέσματα, στις απαιτήσεις των πελατών, στην διαρκή δέσμευση της ηγεσίας για συνεχή βελτίωση & καινοτομία , στην διοίκηση την βασισμένη σε στοιχεία και γεγονότα, στην ενδυνάμωση όλου του ανθρώπινου δυναμικού, στον συνεχή πειραματισμό και μάθηση, στην ανάπτυξη αμοιβαίως επωφελών συνεργασιών, στην κοινωνική ευθύνη.

Στα πλαίσια της παραπάνω ανάλυσης ο κ. Κριεμάδης ανέλυσε μέσω διαγράμματος τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν τα παραπάνω Μοντέλα Διοικητικής Αριστείας τα οποία στηρίζονται στην επιτυχημένη συνεργασία της ηγεσίας και των εργαζομένων στα πλαίσια ενός επιχειρηματικού περιβάλλοντος στο οποίο αναπτύσσεται ένας στρατηγικός σχεδιασμός που γνωρίζουν και υιοθετούν όλοι οι συντελεστές της παραγωγικής διαδικασίας. Με την εφαρμογή αυτών των μοντέλων επιτυγχάνεται η επίλυση των οργανωτικών θεμάτων, η τυποποίηση των εργασιών του οργανισμού, η πρόληψη λαθών κατά την προσφορά των υπηρεσιών, η καταγραφή της επίδοσης των υπηρεσιών, η μείωση του κόστους λειτουργίας, καλύτεροι δείκτες επίδοσης (π.χ. ικανοποίηση πελατών, προσωπικού, τοπικής κοινωνίας, οικονομικοί δείκτες), μεγαλύτερη προβολή του οργανισμού ,αύξηση της ανταγωνιστικότητας του οργανισμού.

Ο κ. Κριεμάδης αναφερόμενος στην Ελληνική πραγματικότητα σχετικά με την υιοθέτηση των μοντέλων διοικητικής αριστείας στην λειτουργία των επιχειρήσεων κατέθεσε τις διαπιστώσεις του ότι έχει αρχίσει η εφαρμογή του νέου μάνατζμεντ σε οργανισμούς, ότι τα πανεπιστήμια αποκτούν στελέχη και ότι τα πανεπιστήμια διδάσκουν το νέο μάνατζμεντ

Η εισηγήτρια κ. ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΜΟΥΤΣΙΔΗ, ΜΑ στη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού παρουσίασε στην συνέχεια το πρότυπο «INVESTORS IN PEOPLE».Η κ. Κουμουτσίδη, ανέδειξε τους λόγους που επιβάλουν την επένδυση στον άνθρωπο και κατ’ επέκταση στο ανθρώπινο δυναμικό των επιχειρήσεων αφού σε ένα κόσμο που συνεχώς αλλάζει και σε συνθήκες διαρκούς κρίσης οι επιχειρήσεις αγωνίζονται να αντιμετωπίσουν τις νέες προκλήσεις και γι’ αυτό καλούνται να επαναπροσδιορίσουν τις πρακτικές τους στη διαχείριση του Ανθρώπινου Δυναμικού τους ως κύριο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Το Διεθνές Πρότυπο και Πιστοποίηση για τη βελτίωση των επιχειρηματικών επιδόσεων μέσα από τους Ανθρώπους δημιουργήθηκε το 1990 από την Βρετανική Κυβέρνηση, δραστηριοποιείται σε 73 χώρες παγκοσμίως, καλύπτει 7000 επιχειρήσεις και οργανισμούς και έχει διάρκεια 3 χρόνια.

Οι στόχοι του παραπάνω προτύπου είναι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της επιχειρηματικής επίδοσης μέσω της αποτελεσματικής διαχείρισης και ανάπτυξης των εργαζομένων, η συνεχής ανάπτυξη των ανθρώπων για τους οποίους η επιχείρηση/οργανισμός οφείλει να επενδύει συστηματικά με στόχο τη συνεχή εξέλιξή τους.

Για να το πετύχει αυτό η επιχείρηση δίνει βαρύτητα στην άρτια στελέχωση των εργασιακών θέσεων μέσα από αδιάβλητα και αξιοκρατικά συστήματα επιλογής και αξιολόγησης των γνώσεων και ικανοτήτων, στην παροχή ίσων ευκαιριών μάθησης και επαγγελματικής εξέλιξης, στην καλλιέργεια κλίματος συνεχούς αναγνώρισης και επιβράβευσης, στη δημιουργία εργασιακού περιβάλλοντος και κουλτούρας που προάγουν την εμπιστοσύνη, τη συνεργασία και την παροχή κινήτρων.

Στην συνέχεια ο κ. ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΥΛΩΝΑΚΗΣ, Διευθύνων Σύμβουλος του Φορέα
Επιθεωρήσεων, Τεχνικών Ελέγχων και Πιστοποιήσεων TUV RHEINLAND HELLAS στη ομιλία του με θέμα: «Εισαγωγή στις Πιστοποιήσεις Συστημάτων Διαχείρισης Ποιότητας & στους Βιομηχανικούς Ελέγχους», σε μια πιο τεχνοκρατική προσέγγιση ανέδειξε την διαδικασία της πιστοποίησης ποιότητας, παρουσιάζοντας τα διάφορα πρότυπα ποιότητας με ιδιαίτερη εστίαση στο Βασικό Πρότυπο Διαχείρισης Ποιότητας ISO 9001 .

Ανέλυσε πως στο Βιομηχανικό Τεχνικό Έλεγχο εξετάζεται και ελέγχεται η συμμόρφωση με τις Τεχνικές Προδιαγραφές, που απαιτούνται από τον πελάτη , με την κείμενη Τεχνική Νομοθεσία (Οδηγίες, Κανονισμοί, Τεχνικά Πρότυπα κλπ) , με την ασφάλεια, την άνεση και την ποιότητα του Περιβάλλοντος .Ο Βιομηχανικός Τεχνικός Έλεγχος χαρακτηρίζεται από «μετρησιμότητα» και «ποσοτικοποίηση». Έχει έντονο «Ποσοτικό Χαρακτήρα».

Αντίθετα τα Συστήματα Διαχείρισης Ποιότητας έχουν περισσότερο «Ποιοτικό Χαρακτήρα» και στη θέση του Εγχειριδίου Ποιότητας αναπτύσσεται ο Τεχνικός Φάκελος

Σχετικά με το Βασικό Πρότυπο Διαχείρισης Ποιότητας ISO 9001 εξήγησε ότι είναι το πλέον διαδεδομένο παγκοσμίως πρότυπο διαχείρισης ποιότητας, το οποίο θέτει τις απαιτήσεις για την ανάπτυξη και εφαρμογή ενός αποτελεσματικού Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας. Mπορεί να εφαρμοστεί από οποιονδήποτε οργανισμό ενδιαφέρεται να βελτιώσει τον τρόπο λειτουργίας του, ανεξάρτητα από το μέγεθος και τον τομέα στον οποίο δραστηριοποιείται.

Η αξία του συγκεκριμένου προτύπου ποιότητας συνίσταται στο ότι επιφέρει σταθερότητα του τρόπου λειτουργίας, εσωτερική και εξωτερική της επιχείρησης , αφορά και εμπλέκει όλους τους πόρους της επιχείρησης (από τον/την γραμματέα έως τη Διοίκηση), δημιουργώντας εταιρικό φιλοσοφία και κουλτούρα, επιφέρει επιμερισμό, οργάνωση και διασύνδεση των επιμέρους λειτουργιών και καθηκόντων και επιβάλλει ιχνηλασιμότητα, διορθωτικές και προληπτικές ενέργειες .

Οι προϋποθέσεις λειτουργίας του παραπάνω προτύπου συμβάλουν στο να παρέχει εμπιστοσύνη στους πελάτες, τους εργαζόμενους τη διοίκηση και σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη , να δημιουργεί προϋποθέσεις, προσαρμοστικότητας στις αλλαγές και για το λόγο αυτό βελτίωση της υφιστάμενης δομής . Το ISO 9001 δεν αφορά προϊόντα αλλά διαδικασίες. Εν τούτοις έχει έμμεση σχέση με την ποιότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών που ζητά ο πελάτης .

Στην συνέχεια ο κ. Μυλωνάκης παρουσίασε πρακτικά ζητήματα σχετικά με την υλοποίηση του προτύπου , όπως πώς μπορεί κάποιος να αποκτήσει πιστοποίηση ISO 9001 , πόσος χρόνος απαιτείται, τι ελέγχουν οι Επιθεωρητές, πόσο κοστίζουν τα ανωτέρω. Επίσης κατέδειξε ποιοι είναι οι πλέον πιθανοί Βιομηχανικοί Έλεγχοι .
Κλείνοντας την παρουσίασή του ο κ. Μυλωνάκης εξήγησε πώς λειτουργούν και άλλα πρότυπα , όπως το Πρότυπο Διαχείρισης Περιβάλλοντος - ISO 14001, το Πρότυπο ISO 27001 για την Ασφάλεια Πληροφοριακών δεδομένων και συστημάτων, το Πρότυπο Διαχείρισης Ενέργειας ISO 50001, η Οδηγία 2010/31 – για τη βελτίωση της Ενεργειακής Απόδοσης στον Κτιριακό Τομέα – EPBD, τα Πρότυπα για την Υγιεινή και Ασφάλεια της Εργασίας OHSAS 18001
Εξήγησε τι σημαίνει Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (Ε.Κ.Ε) και πώς μια επιχείρηση στα πλαίσια της Ε.Κ.Ε. προβαίνει στην ανάληψη μιας σειράς ενεργειών και πρωτοβουλιών για τη συμβολή της στην αντιμετώπιση Κοινωνικών και Περιβαλλοντικών ζητημάτων στον Κοινωνικό και Περιβαλλοντικό χώρο δράσης της.

Η κ. ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΑΤΣΑΠΗ, Επιθεωρήτρια Συστημάτων Ποιότητας Υπηρεσιών Υγείας και Τουρισμού Υγείας, Διευθύντρια της TEMOS HELLAS , επικέντρωσε την ομιλία της με θέμα: «Πρότυπα και Πιστοποιήσεις στο χώρο της Υγείας & του Τουρισμού» στο πώς η πιστοποίηση μπορεί να λειτουργήσει ως στρατηγική μείωσης κινδύνων προτυποποιώντας διαδικασίες και συστήματα, παρέχει πλαίσιο βελτίωσης ασφάλειας ασθενή, παρέχει αυτοαξιολόγηση, σύγκριση με άλλους και σύγκριση με τις βέλτιστες πρακτικές.

Αρχικά κ. Κατσάπη παρουσίασε πώς λειτουργεί το σύστημα ποιότητας στην παροχή υπηρεσιών υγείας, τονίζοντας ότι η «Διεργασία μετασχηματισμού της πληροφορίας σε δραστηριότητα οδηγεί σε προστιθέμενη αξία – όφελος για τον πελάτη».

Επικαλέστηκε , προκειμένου να καταστήσει σαφέστερη τη σημασία του συστήματος ποιότητας στην παροχή υπηρεσιών υγείας, τον ορισμό του Donabedian (1980) που το όρισε ως εκείνο το είδος φροντίδας, το οποίο αναμένεται να μεγιστοποιήσει την καλή υγεία και ευεξία του ασθενή, λαμβανομένων υπόψη των ωφελειών και των απωλειών που εμπεριέχει η διαδικασία της περίθαλψης σε όλα τα επιμέρους της σημεία.
Εξήγησε ότι οι Διαστάσεις Ελέγχου των Υπηρεσιών Υγείας εκτείνονται σε ελέγχους ως προς το Τεχνικό Μέρος (υποδομές, εξοπλισμός, λοιπά μέσα που απαιτούνται για την παροχή υγείας).

Ως προς τους Επαγγελματίες- Προσωπικό (γνώσεις, ειδικότητες, ικανότητες ανθρώπινου δυναμικού) και τέλος ως προς την Ξενοδοχειακή υποδομή και συναφείς παροχές προς τους ασθενείς κατά τη διάρκεια της νοσηλείας τους.
Στην συνέχεια παρουσίασε τους Διεθνείς οργανισμούς και συστήματα πιστοποίησης με εξειδίκευση στον κλάδο της Υγείας, αναλύοντας το πρότυπο The Joint Commission model (Joint Commission International Accreditation), το οποίο είναι το Διεθνές Σύστημα Πιστοποίησης ΥΥ των ΗΠΑ - Gold seal of Quality και αποτελεί το πιο διαδεδομένο σύστημα Διεθνώς, το πρότυπο Accreditation Canada International, το οποίο αποτελεί το Διεθνές Σύστημα Πιστοποίησης ασφάλειας και ποιότητας ΥΥ- Καναδάς και πιστοποιεί τα Νοσοκομεία , τα Κέντρα υγείας, τα Κέντρα Επείγουσας φροντίδας , τα Εργαστήρια , τα Κέντρα ιατρικής απεικόνισης , τις Υπηρεσίες χρόνιας φροντίδας και το πρότυπο TEMOS International, το οποίο Διεθνές Σύστημα Πιστοποίησης ασφάλειας και ποιότητας ΥΥ- Γερμανία , το οποίο παρέχει υπηρεσίες αξιολόγησης και πιστοποίησης υπηρεσιών υγείας στον τομέα διασφάλισης ποιότητας, διαχείρισης διεθνών ασθενών και υπηρεσιών ιατρικού τουρισμού.

Η κ. Κατσάπη ολοκλήρωσε την παρουσίασή της αναδεικνύοντας τα πρότυπα πιστοποίησης ποιότητας στον τουρισμό , δείχνοντας ότι η εφαρμογή και η πιστοποίηση των Συστημάτων Διαχείρισης αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για τη Διοίκηση του ξενοδοχείου, γιατί έχει τη δυνατότητα να διαχειριστεί με πιο συστηματικό τρόπο, όλες τις απαιτήσεις που απορρέουν από τη νομοθεσία, τους κανονισμούς, τους tour operators και τους πελάτες, όπως είναι άδειες, πυρασφάλεια, ασφαλής διαχείριση τροφίμων (HACCP), ασφάλεια εγκαταστάσεων (μηχανολογικά/ηλεκτρολογικά), ανελκυστήρες, προστασία του περιβάλλοντος, ποιότητα νερού, εξυπηρέτηση πελατών (υποδοχή, δωμάτιο, εστιατόρια), καθαριότητα, ψυχαγωγία, ειδικές ανάγκες (άτομα με ειδικές ανάγκες, παιδιά, διαβητικοί κ.λπ.).

Παρουσίασε επίσης κάποια από τα πλέον σημαντικά πρότυπα πιστοποίησης στον τουρισμό , όπως είναι το Travelife, που αναπτύχθηκε με χρηματοδότηση από το προγράμμα LIFE της ΕΕ και έχει συσταθεί για να υποστηρίξει μια αποτελεσματική και οικονομικά αποδοτική εισαγωγή των αρχών της αειφορίας στον τομέα των ταξιδιωτικών πρακτορείων στη Γερμανία, το Βέλγιο, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ολλανδία. Το πρότυπο ΒΙΟ-Hotels που είναι μια γερμανική ένωση ανεξάρτητων ξενοδοχείων που στοχεύει στους καταναλωτές που προτιμούν τα βιολογικά προϊόντα. Το 2001 ιδρύθηκε μια ένωση ξενοδοχείων με το σήμα ΒΙΟ-Hotels, η οποία έχει ως στόχο να φέρει την οικολογική συνείδηση στους πελάτες. Τα μέλη της ένωσης πρέπει να ακολουθούν αυστηρά τις κατευθυντήριες γραμμές και ένα ελάχιστο αριθμό πρότυπων για τρόφιμα, και ποτά. Το πρότυπο Green Key, που ένα διεθνές οικολογικό σήμα με βάση ένα Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης ,διαθέσιμο σε όλο τον κόσμο και απονέμεται σε οργανώσεις αναψυχής, συμπεριλαμβανομένου ξενοδοχεία, ξενώνες νεότητας, κέντρα συνεδρίων και διακοπών, κάμπινγκ, εξοχικές κατοικίες και εγκαταστάσεις αναψυχής. Το πρότυπο CSR Reporting in Tourism, το οποίο αναπτύχθηκε από το Κέντρο Οικολογίας και Ανάπτυξης ΚΑΤΕ.

Η πρωτοβουλία αυτή ανέπτυξε απλές και ενιαίες κατευθυντήριες γραμμές για την υποβολή εκθέσεων αειφορίας (CSR) στον τομέα του τουρισμού. Το πρότυπο Γαλάζια Σημαία (Blue Flag), που είναι ένα εθελοντικό οικολογικό σήμα το οποίο έχει απονεμηθεί σε 3849 παραλίες και μαρίνες σε 46 χώρες σε όλη την Ευρώπη, τη Νότια Αφρική, το Μαρόκο, την Τυνησία, τη Νέα Ζηλανδία, τη Βραζιλία, τον Καναδά και την Καραϊβική. Το πρότυπο Green Spa Award, που αναγνωρίζει την εξαιρετική περιβαλλοντική απόδοση των θέρετρων Spa και γεωθερμίας στη Γερμανία. Το πρότυπο Green Globe, που έχει τεθεί στην αγορά ως το διεθνές πρότυπο για τη διαχείριση της αειφορίας στον τομέα του τουρισμού. Το πρότυπο Green Lodge, που είναι ένα πιστοποιητικό που εκδίδεται για ξενώνες και μικρά ξενοδοχεία που αντιστοιχούν στο σήμα αειφορικού τουρισμού ECEAT και τα πρότυπα ποιότητας Eurogîtes. Το πρότυπο Ecocamping, που είναι ένα σύστημα περιβαλλοντικής διαχείρισης που έχει αναπτυχθεί ειδικά για κάμπινγκ.

Η κ. ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΡΥΜΠΟΓΙΑΝΝΗ, Επιθεωρήτρια Συστημάτων, Υπεύθυνη Διαχείρισης Ποιότητας TUV RHEINLAND HELLAS , στην ομιλία της με θέμα : «Πρότυπα και Πιστοποιήσεις στο χώρο των Τροφίμων και τον Αγροκτηνοτροφικό Τομέα» παρουσίασε τα συστήματα Διαχείρισης στην Πρωτογενή παραγωγή.

Αναφέρθηκε αναλυτικά στο πρότυπο GlobalGap, ένα Σχήμα για την Ολοκληρωμένη Διασφάλιση Φάρμας, καθώς και τις διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθούνται προκειμένου να αποκτηθεί και να διατηρηθεί η πιστοποίηση. Ορίζει επακριβώς τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα της γραμματείας GLOBALGAP, των φορέων πιστοποίησης και των παραγωγών που ζητούν πιστοποίηση. Το πρότυπο Ολοκληρωμένης Διασφάλισης Φάρμας GLOBALGAP είναι ένα πρότυπο μέχρι την έξοδο από τη φάρμα που καλύπτει όλη τη διεργασία γεωργικής παραγωγής του πιστοποιημένου προϊόντος πριν γίνει φύτευση στο έδαφος (σημεία ελέγχου προέλευσης και πολλαπλασιαστικού υλικού) ή από τη στιγμή που το ζώο μπαίνει στη διεργασία παραγωγής μέχρι το τελικό μη επεξεργασμένο προϊόν (επεξεργασία, μεταποίηση ή σφαγή δεν καλύπτονται).Εξήγησε τα συστήματα Ολοκληρωμένης Διαχείρισης στη Φυτική παραγωγή, τα γνωστά AGRO 2-1 & 2-2 τα οποία είναι μια εναλλακτική της συμβατικής, φιλοπεριβαλλοντική μέθοδος παραγωγής, σύμφωνα με την οποία ο παραγωγός μειώνει δραστικά τη χρήση χημικών σκευασμάτων και την ανεξέλεγκτη εφαρμογή καλλιεργητικών παρεμβάσεων. Σύμφωνα με τα παραπάνω πρότυπα ο παραγωγός είναι υποχρεωμένος να ακολουθήσει συγκεκριμένους κανόνες παραγωγής, σύμφωνα με τις υποδείξεις επιβλέποντα Γεωπόνου και να τηρεί αρχεία καταγραφών των πρακτικών που εφαρμόζει, με στόχο τη διασφάλιση της υγείας του καταναλωτή και την προστασία του περιβάλλοντος.

Το ίδιο συμβαίνει και στην κτηνοτροφία με το Σύστημα Διαχείρισης για τη Διασφάλιση της Ποιότητας του Χοιρινού Κρέατος AGRO 3, σύμφωνα με το οποίο στον τομέα της χοιροτροφίας, ο AGROCERT έχει εκπονήσει τα πρότυπα της σειράς AGRO 3, με τα οποία καθιερώνονται προδιαγραφές και κανόνες που διασφαλίζουν την υγιεινή και την ασφάλεια από την παραγωγή των ζωοτροφών μέχρι τη συσκευασία και τα σημεία λιανικής πώλησης του χοιρινού κρέατος. Ανάλογη είναι και η λειτουργία του συστήματος Διαχείρισης για τη Διασφάλιση της Ποιότητας των Προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας AGRO 4 με τα οποία πρότυπα AGRO 4 - 1 και AGRO 4 -2 παρέχεται στις επιχειρήσεις ιχθυοκαλλιέργειας η δυνατότητα να αναπτύξουν ένα σύστημα διαχείρισης για τη διασφάλιση ποιότητας προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας και να ενισχύσουν τα δυναμικά προϊόντα τους με σημάνσεις, να αυξήσουν την προστιθέμενη αξία τους και να αποκτήσουν σημαντικό προβάδισμα στις αγορές υψηλού ανταγωνισμού κατακτώντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
Το ίδιο συμβαίνει και στον τομέα της πτηνοτροφίας με τα Προϊόντα Ειδικών Πτηνοτροφικών Εκτροφών Οι ενδείξεις που προβλέπονται στο πλαίσιο των "Ειδικών Πτηνοτροφικών Εκτροφών" καθώς και οι προδιαγραφές παραγωγής που αντιστοιχούν σε κάθε μία καθορίζονται από τον ΚΑΝ (ΕΚ) 589/08 για τα αυγά και ΚΑΝ (ΕΚ) 543/08 για το κρέας πουλερικών. Οι ενδείξεις αυτές είναι οι μόνες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη σήμανση των προϊόντων, εφόσον ο παραγωγός θέλει να κάνει αναφορά στον τρόπο εκτροφής ή και διατροφής των πουλερικών.
Στην συνέχεια η κ. Γρυμπογιάννη παρουσίασε τα πρότυπα για τα Προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης και Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης που διέπονται από τον Κανονισμό (EE) αριθ. 1151/2012 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Νοεμβρίου 2012 για τα συστήματα ποιότητας των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων ο οποίος αντικατέστησε τον Κανονισμό (ΕΚ) 510/2006 του Συμβουλίου της 20ης Μαρτίου 2006. Ενημέρωσε ότι ο έλεγχος και η πιστοποίηση των Προϊόντων Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) και των Προϊόντων Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ), έχει ανατεθεί, σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση 261611/22-03-2007(ΦΕΚ 406Β/22-03-2007) και την τροποποίηση αυτής, στον Οργανισμό Πιστοποίησης και Επίβλεψης Γεωργικών Προϊόντων (ΟΠΕΓΕΠ). Μίλησε για τα Προϊόντα Βιολογικής Γεωργίας και Κτηνοτροφίας, για την παραγωγή γεωργικών προϊόντων ποιότητας χωρίς χημικά κατάλοιπα ενώ συνόψισε την σημασία της βιολογικής παραγωγής λόγω της ανάπτυξης μεθόδων παραγωγής φιλικών προς το περιβάλλον, της εφαρμογής καλλιεργητικών πρακτικών και μεθόδων εκτροφής που αποκαθιστούν και διατηρούν την γονιμότητα του εδάφους.

Τέλος ολοκλήρωσε την παρουσίασή της με αναφορά στα πρότυπα πιστοποίησης για το δευτερογενή τομέα/ μεταποίηση Το Διεθνές Πρότυπο ISO 22000:2005 προδιαγράφει τις απαιτήσεις για ένα Σύστημα Διαχείρισης της Ασφάλειας των Τροφίμων (ΣΔΑΤ), ώστε να διασφαλίζεται η ασφάλεια των τροφίμων από την πρωτογενή παραγωγή μέχρι την κατανάλωση ISO 22000:2005. Με βάση το εν λόγω πρότυπο στο Σύστημα Διαχείρισης της Ασφάλειας Τροφίμων περιλαμβάνεται η Ανάλυση Κινδύνων και Κρισίμων Σημείων Ελέγχου (HACCP) για τις επιχειρήσεις που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με την αλυσίδα των τροφίμων, δηλαδή συσκευαστήρια, βιομηχανίες τροφίμων, εστιατόρια, catering, χώροι μαζικής εστίασης (νοσοκομεία) κ.λ.π οφέλη από την εφαρμογή. Με βάση το ISO 22000:2005 επιτυγχάνεται συστηματική αναγνώριση, αξιολόγηση και διαχείριση των κινδύνων για την ασφάλεια των τροφίμων, επιτυγχάνεται πρόληψη εμφάνισης κινδύνων, ενώ εξασφαλίζεται η επικοινωνία στην αλυσίδα τροφίμων.

Σημαντικά είναι επίσης τα πρότυπα BRC και IFS τα οποία παρουσίασε επίσης η κ. Γρυμπογιάννη και τα οποία είναι τεχνικά πρότυπα ασφάλειας των τροφίμων που εστιάζουν στο προϊόν και τα οποία έχουν εκδοθεί από μεγάλες ενώσεις λιανεμπορίου με στόχο την αξιολόγηση των προμηθευτών τους, ώστε ο τελικός καταναλωτής να απολαμβάνει το μέγιστο δυνατό επίπεδο προδιαγραφών και ασφάλειας. Τα δύο αυτά πρότυπα παρουσιάζονται μαζί, καθώς παρουσιάζουν συνάφεια προς το αντικείμενο, το σκοπό και τη μεθοδολογία. Κάθε ένα από αυτά, όμως, έχει τις δικές του ιδιομορφίες και απαιτήσεις. Χαρακτηριστικό των τεχνικών αυτών προτύπων είναι ο μεγάλος αριθμός των απαιτήσεων που πρέπει να ικανοποιήσει μια επιχείρηση προκειμένου να πιστοποιηθεί, αρκετές από τις οποίες δεν αναφέρονται στο πρότυπο ISO 22000:2005.

Κλείνοντας την εκδήλωση ο κ. Κριεμάδης συνόψισε τα παραπάνω συμπεράσματα , καθώς και όσα προτάθηκαν από το κοινό μέσα από την ζωηρή συζήτηση που ακολούθησε την Ημερίδα.