ΚΟΣΜΟΣ. Σε μια πρωτοποριακή ανακάλυψη, επιστήμονες παρουσίασαν την πρώτη απόδειξη για μετάδοση της νόσου του Αλτσχάιμερ από άνθρωπο σε άνθρωπο.

Μια πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύθηκε στο Nature Medicine ρίχνει φως σε μια αξιοσημείωτη περίπτωση όπου η νόσος Αλτσχάιμερ φαίνεται να μεταδόθηκε μέσω της ιατρικής θεραπείας.

Η νόσος Αλτσχάιμερ, πάθηση της προχωρημένης ενήλικης ζωής ή κληρονομική πάθηση που οφείλεται σε ελαττωματικά γονίδια, παραμένει εδώ και καιρό ένα πολύπλοκο αίνιγμα για τους ερευνητές.

Τα συμπτώματα ξεκίνησαν νωρίς για αυτά τα πέντε άτομα με Αλτσχάιμερ της έρευνας -ηλικίας μεταξύ 38 και 55 ετών- και σε τρία για τα οποία υπήρχαν διαθέσιμα γενετικά δεδομένα, οι ερευνητές απέκλεισαν την παρουσία μεταλλάξεων που είναι γνωστό ότι προκαλούν μορφές της νόσου σε πρώιμη έναρξη.

Τα άτομα που συμμετείχαν στη μελέτη είχαν όλοι λάβει ενέσεις αυξητικής ορμόνης ως παιδιά ή έφηβοι. Οι ορμόνες αυτές, που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία διαφόρων διαταραχών της ανάπτυξης, εξήχθησαν από την υπόφυση πτωμάτων και συνδυάστηκαν σε παρτίδες, μια πηγή που δεν χρησιμοποιείται πλέον.

Ορισμένα από αυτά τα μείγματα βρέθηκαν αργότερα μολυσμένα με παραμορφωμένες πρωτεΐνες, που προκαλούσαν μια ασθένεια που ονομάζεται νόσος Creutzfeldt-Jakob. Σε παγκόσμιο επίπεδο, περισσότεροι από 200 άνθρωποι προσβλήθηκαν. Αυτός ο τύπος θεραπείας με αυξητική ορμόνη σταμάτησε το 1985.

Η γενετική εξέταση απέκλεισε την κληρονομική νόσο του Αλτσχάιμερ στους πέντε ασθενείς που παρείχαν δείγματα.

«Δεν λέμε σε καμία περίπτωση ότι μπορεί κανείς να κολλήσει Αλτσχάιμερ. Το Αλτσχάιμερ δεν μεταδίδεται με την έννοια μιας ιογενούς ή βακτηριακής λοίμωξης», ανέφερε ο καθηγητής John Collinge, από τους συντάκτες της μελέτης που δημοσιεύθηκε στα τέλη Ιανουαρίου.

«Συμβαίνει μόνο όταν οι άνθρωποι παίρνουν κατά λάθος, ουσιαστικά, ανθρώπινο ιστό ή εκχυλίσματα ανθρώπινου ιστού που περιέχουν αυτούς τους σπόρους, κάτι που είναι ευτυχώς μια πολύ σπάνια και ασυνήθιστη περίσταση» εξήγησε.

Η νέα έρευνα ενισχύει την υπόθεση ότι το Αλτσχάιμερ έχει ομοιότητες με τα νοσήματα Prion, συμπεριλαμβανομένου του μηχανισμού με τον οποίο οι εμπλεκόμενες πρωτεΐνες εξαπλώνονται στον εγκέφαλο.

Τα νοσήματα Prion, τα οποία περιλαμβάνουν τη νόσο Creutzfeldt-Jakob (CJD), το kuru και τη σπογγώδη εγκεφαλοπάθεια των βοοειδών (νόσος τρελών αγελάδων – BSE), προκαλούνται από μολυσματικές πρωτεΐνες που εξαπλώνονται στον εγκέφαλο. Τα νοσήματα αυτά εμφανίζονται συνήθως αυθόρμητα, ωστόσο πιο σπάνια μπορεί να προκύψουν από γενετική μετάλλαξη ή να μεταδοθούν μέσω μολυσμένου εγκεφαλικού ή νευρικού ιστού.

*Με πληροφορίες από Guardian, ScienceNews