Η επιτροπή αξιολόγησης (EEC) πιστεύει ότι η παρούσα σύνθεση της Σχολής, η οποία αποτελείται από το Τμήμα Νοσηλευτικής και το Τμήμα Διαχείρισης (management) Αθλητισμού δεν είναι ότι καλύτερο…

ΣΠΑΡΤΗ. Πολύς λόγος γίνεται για τη μεταφορά ή μη των Σχολών ΑΕΙ από τη Σπάρτη σε άλλες πόλεις. Μέσα στην αποστροφή αυτού του λόγου γίνονται αναφορές για το ρόλο κάποιων μη Σπαρτιατών που μάλλον, ίσως, πιθανόν θέλουν τη Νοσηλευτική σε κάποια άλλη πόλη και όχι στη Σπάρτη. Αυτές τις ημέρες ακούμε κάτι ανάλογο για το Τμήμα ΤΟΔΑ. Και το ΤΕΙ δεν έχει μείνει απ’ έξω από τέτοιες δυσάρεστες συζητήσεις.

Η αντιπεριφερειάρχης Λακωνίας και ο δήμαρχος Σπάρτης προσπαθούν να ανεβάσουν τους τόνους προειδοποιώντας ότι κανείς δεν πρέπει να διανοηθεί να «υφαρπάξει» Τμήμα από τη Σπάρτη. Δείχνουν όμως να έχουν αίσθηση του κινδύνου αλλά όχι ορατότητα…

Το notospress.gr στέκεται πάντα σθεναρά και όσο πιο υπεύθυνα μπορεί απέναντι σε προοπτικές που θέλουν τα ΑΕΙ και ΤΕΙ της Σπάρτης να φθίνουν. Ωστόσο οι εποχές επιβάλουν ψύχραιμη έρευνα, σαφή τοποθέτηση και αλήθεια.

Έχοντας διαπιστώσει ότι οι απαντήσεις από τους αρμόδιους δεν είναι εύκολες και οι πληροφορίες από ενδιάμεσους δεν είναι πάντα ασφαλείς διερευνήσαμε το θέμα κάνοντας focus σε τι άλλο, στην Έκθεση Αξιολόγησης του Τμήματος της Νοσηλευτικής.

Την έκθεση που έγινε το 2013 υπογράφουν ο Καθηγητής Alex Molasiotis, Πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ, Κίνα), Hong Kong, China ο Καθηγητής Athanasios Karatzias, Πανεπιστημίου Εδιμβούργου, Ηνωμένου Βασιλείου ο Αναπληρωτής Καθηγητής , Dr. Andreas Pavlakis Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου , ο Αναπληρωτής Καθηγητής , Dr. Vassilis Raftopoulos, Πανεπιστήμιο Κύπρου, η Υφηγητής Dr. Amalia Tsiami, Πανεπιστήμιο Δυτικού Λονδίνου.

Μεταφράσαμε την Έκθεση Αξιολόγησης με τη βοήθεια του συνεργάτη του notospress.gr Γιώργου Μουστόγιαννη, καθηγητή αγγλικής γλώσσας. Όπως θα διαπιστώσετε, αυτοί που προτείνουν τη μεταφορά του Τμήματος της Νοσηλευτικής είναι οι (ξένοι) Αξιολογητές του Τμήματος. Προτείνουν τη μεταφορά του διότι δεν γίνεται καλή κλινική εκπαίδευση στη Σπάρτη (προφανώς λόγω του μεγέθους και δυνατοτήτων του Γενικού Νοσοκομείου Σπάρτης). Τα στοιχεία που προκύπτουν από την αξιολόγηση δείχνουν ότι η πιθανή μεταφορά του Τμήματος δεν είναι υπόθεση του διδακτικού προσωπικού αλλά υπόδειξη των αξιολογητών.

Φυσικά, για να προλάβουμε όποια θερμόαιμη αντίδραση, η αναστροφή του κλίματος δεν θα γίνει ούτε με μπαράζ εκπτώσεων στους φοιτητές ούτε με δεκάρικους λόγους περί του προπατορικού δικαιώματος της Σπάρτης να έχει Σχολές ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Για μια ακόμα φορά το notospress.gr θα θυμίσει τις επισημάνσεις δύο σημαντικών ανθρώπων για την απόκτηση ΑΕΙ και ΤΕΙ στη Σπάρτη.

Η Μαριέττα Γιαννάκου την ημέρα που τιμήθηκε για την συμβολή της στην εγκατάσταση των Τμημάτων στη Σπάρτη είπε: «Τα φέραμε, δουλέψτε και κοιτάξτε να τα διατηρήσετε και να τα αναπτύξετε».
Ο Ευστάθιος Βαλιώτης, δωρητής του ΤΕΙ μόλις πριν από λίγες ημέρες είπε για το ΤΕΙ: «Είχα πολλά σχέδια γι’ αυτό το Σχολείο και τους φοιτητές. Να τους παίρνω στις ΗΠΑ για εξέλιξη κ.λ.π. Αλλά…»


Η έρευνά μας δεν ήταν εύκολη. Οι ερωτήσεις επίσης που θέσαμε δεν ήταν ούτε απλές ούτε βατές. Συμπερασματικά πλέον έχουμε καταλάβει ότι το επάγγελμα του νοσηλευτή διέπεται και από τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες οι οποίες καθορίζουν τις απαιτήσεις εκπαίδευσης του Ευρωπαίου Νοσηλευτή. Στη Σπάρτη, με μόνο 11 διδάσκοντες, με μόνο 9.000 ευρώ το χρόνο λειτουργικά έξοδα και έλλειψη σωστών δομών εκπαίδευσης, εκπαιδεύονται ετησίως 500 αυριανοί «Ευρωπαίοι Νοσηλευτές»...

Ήρθε λοιπόν η ώρα να συζητήσουμε σοβαρά για την τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Το πρόβλημα δεν είναι η διαπάλη μεταξύ προσωπικού, τα ζητήματα δεν προκύπτουν από κάποιους ιδιοτελείς διδάσκοντες... Οι Σπαρτιάτες αφήσαμε το μεγάλο αυτό και αναπάντεχο δώρο των ΑΕΙ και ΤΕΙ στη μοίρα του, μέσα σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον κι ενώ επιστήμες και σπουδές εξελίσσονται με ταχύτατους ρυθμούς. Κινδυνεύουμε να χάσουμε ακόμα και τη συμμαχία των φοιτητών όταν βλέπουν ότι το πτυχίο τους από τη Σπάρτη δεν απηχεί αυτό που θα ήθελαν και θα μπορούσαν και όταν δημόσια αναφέρουν ότι και η πόλη, ως πόλη δεν έχει να τους προσφέρει τίποτα.

Διαβάστε με προσοχή την μετάφραση στην Έκθεση Αξιολόγηση της Νοσηλευτικής Σχολής στο πανεπιστήμιο Πελοποννήσου στη Σπάρτη και σχετικά εύκολα θα καταλήξετε κι εσείς σε συμπεράσματα και για τις αιτίες αλλά και για την ανάγκη άμεσης εγρήγορσης προς την σωστή κατεύθυνση, με επιστημοσύνη και ψυχραιμία.

Η μετάφραση, των συμπερασμάτων της Αξιολόγησης του Τμήματος Νοσηλευτικής.

«[…]Συνεπώς, τελειώνοντας την αξιολόγηση και δίνοντας έμφαση στα ευρήματα, η Επιτροπή Αξιολόγησης (EEC) συστήνει να δοθεί προσοχή στα ακόλουθα και να ληφθεί δράση από το Υπουργείο Παιδείας και το Υπουργείο Υγείας […]

[…] Η πλειονότητα του διδακτικού προσωπικού στο Τμήμα Νοσηλευτικής πρέπει να έχει νοσηλευτική επαγγελματική κατεύθυνση, διότι αυτοί έχουν την εκπαίδευση και ικανότητα να εκπαιδεύσουν ορθά φοιτητές του δικού τους επαγγέλματος […]

[…] Να αναπτυχθεί ένα συγκεκριμένο πλάνο στρατηγικής για την κλινική εκπαίδευση των φοιτητών. Αυτό θα πρέπει επίσης να περιλαμβάνει συγκεκριμένο και πλήρες σχέδιο αξιολόγησης της πρακτικής εκπαίδευσης με έμφαση στην κλινική εμπειρία των φοιτητών […]

[…] Πρέπει, για να βελτιωθεί η κλινική εκπαίδευση, να ληφθεί σοβαρά υπόψη η χρήση τριτοβάθμιου νοσοκομείου για να γίνεται η κλινική εκπαίδευση των φοιτητών με ένα πολύ πιο συνεκτικό (συμπαγή) τρόπο […]

[…] Τα εργαστήρια νοσηλευτικής εκπαίδευσης θα πρέπει να εξοπλιστούν με περισσότερο και πιο σύγχρονο νοσηλευτικό και ιατρικό εξοπλισμό, όπως αυτός ο οποίος χρησιμοποιείται στην καθημερινή νοσηλευτική πρακτική εφαρμογή. Πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη η μεγαλύτερη χρήση προσομοιωτών […]

[…] Να εξεταστεί η πιθανότητα μεγαλύτερης ενσωμάτωσης ευκαιριών e-learning (τηλεματικής εκπαίδευσης) στην εκπαίδευση και μάθηση των φοιτητών, και η ανάπτυξη διαδραστικών διαδικτυακών μαθημάτων […]

[…] Να αναπτυχθεί μια συγκεκριμένη στρατηγική για το μέλλον του Τμήματος για τα επόμενα 5 χρόνια (και πέραν) με άμεσους, μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους […]

[…] Να επικεντρωθείτε στην αναπροσαρμογή του προγράμματος σπουδών (curriculum) με έμφαση ένα αποδεκτό νοσηλευτικό - κεντρικό πρόγραμμα σπουδών με ξεκάθαρη φιλοσοφία, κεντρικό μοντέλο και σκοπό, ένα πρόγραμμα με περισσότερο εμφανή την εφαρμογή του στη νοσηλευτική […]

[…] Διαπιστώνεται ότι δεν υπάρχει ένας επίσημος τρόπος διαβούλευσης με άλλους κοινωνικούς φορείς, αν και ανεπίσημα φαίνεται, από τις εξαιρετικές σχέσεις των φοιτητών με το κλινικό προσωπικό, ότι μπορεί να γίνεται (διαβούλευση). Αυτές οι σχέσεις πρέπει να είναι επίσημες […]

[…] Να γίνει καλύτερη χρήση υπαρχόντων και νέων συνεργειών με εθνικούς και διεθνείς οργανισμούς, εστιάζοντας στην ερευνητική συνέργεια και τις ακαδημαϊκές δραστηριότητες […]

Το Τμήμα Νοσηλευτικής και γενικότερα η Σχολή

[…] Η ιεραρχία του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (προφανώς δεν δεν εννοεί του Τμήματος) χρειάζεται να κάνει μια στρατηγική συζήτηση για την σύνθεση και τη δομή της Σχολής (Εννοεί τη Σχολή Επιστημών Ανθρώπινης Κίνησης και Ποιότητας Ζωής). Τα δύο Τμήματα της Σχολής δείχνουν ασυνάφεια και η συνύπαρξή τους στην ίδια Σχολή είναι μη ικανοποιητική. Μια Σχολή Επιστημών Υγείας θα ήταν πολύ πιο σωστή για μια επιστήμη υγείας, όπως η νοσηλευτική. Με το να δημιουργηθεί μια νέα Σχολή με συγγενή επιστημονικά πεδία θα βοηθούσε τη συνέργεια και την αξιοποίηση των δυνατοτήτων τους για καλύτερες ευκαιρίες συνεργασιών και ανάπτυξης. Η επιτροπή αξιολόγησης (EEC) πιστεύει ότι η παρούσα σύνθεση της Σχολής, η οποία αποτελείται από το Τμήμα Νοσηλευτικής και το Τμήμα Διαχείρισης (management) Αθλητισμού δεν είναι ότι καλύτερο […]

[…] Το Πανεπιστήμιο / Τμήμα πρέπει να αποφασίσει για μια καταλληλότερη φυσική έδρα για το Τμήμα και να καλλιεργήσει μια ευρύτερη ενδοτμηματική κοινή άποψη σε αυτό το ζήτημα. Μια πιθανότητα είναι να διατηρηθεί ως κύρια θέση η Σπάρτη, αλλά η κλινική εκπαίδευση να αναδιαρθρωθεί στο πρόγραμμα σπουδών, με τρόπο που να πραγματοποιείται και σε άλλα νοσοκομεία της ευρύτερης περιοχής σε συνέργεια με το Γενικό Νοσοκομείο Σπάρτης ή να γίνει μια πλήρης μεταφορά (εννοεί του Τμήματος) κοντά σε ένα μεγάλο νοσοκομείο τριτοβάθμιας φροντίδας, όπως αυτό της Τρίπολης. Η Δημιουργία ενός κατάλληλου περιβάλλοντος εκπαίδευσης, το οποίο θα παρέχει τη σωστή ακαδημαϊκή και κλινική εκπαίδευση στον φοιτητή της νοσηλευτικής πρέπει να είναι το επίκεντρο μελλοντικών αποφάσεων για αυτό το θέμα (εννοεί το θέμα μετακίνησης του Τμήματος) […]»

Σύμφωνα με πληροφορίες η επόμενη αξιολόγηση αναμένεται το 2018 -2019. Ο χρόνος είναι λίγος για αντίδραση εκτός και αν οι έχοντες την ευθύνη συγκράτησης των Τμημάτων στη Σπάρτη, για ακαδημαϊκούς, οικονομικούς και κοινωνικούς λόγους, έχουν προνοήσει.