ΣΠΑΡΤΗ. Η μουσική και ο χορός ήταν βασικός πυλώνας της αρχαίας Σπαρτιατικής αγωγής. Η Δημοτική Αρχή Σπάρτης, διαμορφώνει μαζί με φορείς της πόλης πρωτοβουλίες για τις Τέχνες των Μουσών, επιχειρώντας για πρώτη φορά τη συστηματική συνεργασία με τους φορείς όπως είναι το Σαϊνοπούλειο Ιδρυμα. Το Μουσικό Σχολείο Λακωνίας, το Εθνικό Ωδείο στη Σπάρτη, αλλά και κάθε φορές που διακρίνεται είτε στον χορό είτε στη μουσική και έχει να καταθέσει προτάσεις και ιδέες για συνεργασίες.

Όπως σημειώνει ο δήμαρχος Σπάρτης Πέτρος Δούκας, σε πρόσφατη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Σαϊνοπουλείου Ιδρύματος, στο οποίο είναι πρόεδρος, ελήφθη η απόφαση για την διερεύνηση της στενότερης συνεργασίας του Ιδρύματος με τον Νομικό Πρόσωπο Πολιτισμού του Δήμου.

  • Από κοινού Εκδηλώσεις για τα παιδιά.
  • Από κοινού προβολή Χριστουγεννιάτικων παιδικών ταινιών στο Σινεμά.
  • Μουσικές βραδιές / jazz κ.α.. στο χώρο του «Νερόμυλου» στο Σαϊνοπούλειο.
  • Ανθοκομική και Περιβαλλοντική Έκθεση τον Μάϊο στο άλσος Σαϊνοπουλείου.
  • Βραδιά ποίησης ανοικτή σε όλους για απαγγελία πρωτότυπων ποιημάτων ή επιλεγμένων από την ποίηση του κόσμου.
  • Έκθεση του ιστορικού φωτογραφικού αρχείου του Σαϊνοπουλείου.

Επίσης αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα το Μουσικό Σχολείο της Λακωνίας που εδρεύει στον Κλαδά Σπάρτης να έχει πιο ενεργή συμμετοχή σε δρώμενα του Δήμου Σπάρτης όπως είναι οι Χριστουγεννιάτικες αλλά και άλλες εκδηλώσεις. Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και η συνεργασία του Δήμου Σπάρτης με το Εθνικό Ωδείο Σπάρτης.

Ο Δήμος Σπάρτης διαθέτει πλέον ένα πλέγμα, υποδομών, μέσων, συνεργασιών που μπορούν να φανεί εξαιρετικά χρήσιμο σε κάθε φορέα, Ωδείο, Σχολή, Σύλλογο, Σωματείο, χορού και μουσικής που έχει την διάθεση να συνεργαστεί και να συμμετέχει στον σχεδιασμό προγραμμάτων και στην υλοποίηση ιδεών με βασικό και κύριο στόχο την αγωγή και την ψυχαγωγία των παιδιών του Δήμου Σπάρτης, σε πόλη και χωριά.

Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Πέτρος Δούκας «γνωρίζω πλέον, ότι στον δήμο δραστηριοποιούνται σημαντικοί φορείς πολιτισμού, στον χορό, στη μουσική, στο τραγούδι και ήρθε η ώρα ο Δήμος να συνδράμει ουσιαστικά στη στήριξη του έργου τους αξιοποιώντας τις ευκαιρίες συνεργασιών και συμπράξεων. Όποτε χρειαστεί το ICC - Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο του οποίου είναι Πρόεδρος του ΔΣ, και ο τομέας γυναικών ICC WOMEN HELLAS, είναι στη διάθεση των ανθρώπων του πολιτισμού».

Ο χορός και η μουσική στην αρχαιότητα

Κατά τους αρχαίους χρόνους, χορός λεγόταν ο χώρος όπου χόρευαν και τραγουδούσαν οι αρχαίοι. Η ψυχαγωγία ήταν μεγάλη που πρόσφερε ο χορός στους αρχαίους Έλληνες. Θεωρούσαν θείο χάρισμα τη ρυθμική κίνηση ενός πλαστικού σώματος. Ο χορός μαζί με τη μουσική και την ποίηση ήταν γνώρισμα καλλιέργειας και μόρφωσης.

Πολλοί χοροί είχαν μυθική αρχή και θεία προέλευση. Οι Διόσκουροι και οι Κορύβαντες χόρεψαν πρώτοι ένοπλο χορό. Ο Όμηρος επίσης αναφέρεται συχνά στο χορό. Η άφιξη του Τηλέμαχου στη Σπάρτη συμπίπτει με τους γάμους της κόρης και του γιου του Μενέλαου. Ένας μουσικός παίζει λύρα, τραγουδά και χορεύει.

Στα χρόνια που ακολουθούν άφθονες είναι οι παραστάσεις οργιαστικών χορών αφιερωμένων στο Διόνυσο. Στους διονυσιακούς χορούς κατατάσσεται και ο διθύραμβος, τραγούδι μαζί και χορός.

Οι Έλληνες μάθαιναν χορό από τα παιδικά τους χρόνια. Ο χορός στη Σπάρτη διδάσκονταν παράλληλα με την αυστηρή στρατιωτική εκπαίδευση. Για τον Πλάτωνα, ο χορός σημαίνει παιδεία, γιατί δεν αποβλέπει μόνο στην ευλυγισία και τη χάρη του σώματος, αλλά και στην καλλιέργεια της ψυχής και στην ισορροπία του πνεύματος. Οι Σπαρτιάτες διδάσκονταν γράμματα, ανάγνωση δηλαδή και γραφή, αλλά ακόμη χορό και μουσική (μόνο που η μουσική δεν ήταν απλή καλλιέργεια και τέρψη, αλλά προτροπή των οπλιτών στη μάχη). Ο Πλούταρχος θα γράψει αργότερα ότι ήταν θέαμα μεγαλόπρεπο, αλλά και φοβερό, η πολεμική έφοδος του σπαρτιατικού στρατού με τη συνοδεία των ήχων του αυλού.

Ο μορφωμένος άνθρωπος λεγόταν "μουσικός ανήρ". Η μουσική ως παιδεία περιλάμβανε το μουσικό όργανο, το τραγούδι και ακόμη το χορό, τρεις αλληλένδετες εκφράσεις μιας παίδευσης, που απέβλεπε στην αρμονική διάπλαση της ψυχής. Τα παιδιά μάθαιναν κοντά στον κιθαριστή κιθάρα ή αυλό με τρόπο εμπειρικό. Την κιθάρα συνόδευαν τραγούδια με στίχους παλαιών λυρικών ποιητών.

Ο συνδυασμός της ποίησης, της μουσικής και της κίνησης στην αρχαία Ελλάδα εξυπηρετούσε την έκφραση ιδεών, συναισθημάτων και επιθυμιών. Ο συνδυασμός αυτός, υπόλειμμα της όρχησης των αρχαίων είναι ο σημερινός χορός, με τη διαφορά ότι ενώ ο σημερινός χορός εκδηλώνει χαρά της ζωής και γι' αυτό πλημμυρίζει την ψυχή ευφορία, η όρχηση, εκτός από διασκέδαση, εκδήλωνε διάφορες ιδέες και συναισθήματα και χρησίμευε για διάφορους σκοπούς, ιδίως θρησκευτικούς. Η έκφραση των ανθρώπων με τραγούδι και συγχρόνως ρυθμικό χορό συνεχίζεται και μετά την ομηρική εποχή στην Ελλάδα σε θρησκευτικές τελετές και στο θέατρο.

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις