ΣΠΑΡΤΗ. Εκπαιδευτική δράση με τίτλο «Υλοποίηση Βραχύβιας Δράσης Ομαλής Μετάβασης από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο», διοργάνωσε κατά το απερχόμενο σχολικό έτος, η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας, δια του ΚΕ.ΣΥ.Π (Κέντρο Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού) Λακωνίας. Η δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας και το Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας, για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο 2014, με στόχο την ομαλή μετάβαση των μαθητών από την ΣΤ΄ Τάξη Δημοτικού στο Γυμνάσιο.

Ο στόχος της παραπάνω δράσης είναι, μέσα από τη συνεργασία Σχολείου- Οικογένειας-Φορέων, να γίνει η προετοιμασία των μαθητών/τριών της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού για την ομαλή τους Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, που συμπίπτει χρονικά και με τη Μετάβαση στην Εφηβεία, ώστε:

• Να αντιμετωπιστούν οι πιθανές ανησυχίες, οι φοβίες και το άγχος των μαθητών/τριών
• Να προετοιμαστούν οι μαθητές/τριες για την αλλαγή χώρου, τρόπου και συνθηκών εκπαίδευσης στη νέα φάση της φοίτησής τους στη Β/θμια Εκπ/ση
• Να υποστηριχθεί και να προαχθεί η κοινωνικοποίηση στο νέο σχολικό περιβάλλον
• Να προληφθούν φαινόμενα Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού, καθώς και παραβατικών μορφών συμπεριφοράς των μαθητών/τριών.

Η δράση περιλάμβανε:

Στάδια εφαρμογής

1. Ενημέρωση Διευθυντών Σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας, των εκπαιδευτικών, οι οποίοι διδάσκουν στη ΣΤ΄ Δημοτικού, καθώς και των καθηγητών Γυμνασίου που ανέλαβαν την υποδοχή και ενημέρωση των μαθητών/τριών.

2. Πριν την έναρξη της δράσης (και αφού έχει δοθεί η έγγραφη συναίνεση του γονέα, με υπεύθυνη δήλωση), δόθηκε στους μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού ερωτηματολόγιο, το οποίο, αφού συμπληρώθηκε, εστάλη από το Σχολείο στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Λακωνίας, όπου και κατεγράφησαν τα δεδομένα από το συνάδελφο Προϊστάμενο Εκπαιδευτικών θεμάτων, ο οποίος και επεξεργάστηκε τα αποτελέσματα και τα αποτύπωσε ηλεκτρονικά.

3. Δίωρη απογευματινή αναλυτική ενημέρωση των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών της ΣΤ΄ Δημοτικού (απόγευμα εκτός ωραρίου), καθώς και των καθηγητών του Γυμνασίου που θα υποδεχτούν τους μαθητές στην τάξη τους (ή και των εκπαιδευτικών εκείνων οι οποίοι θα επιθυμούσαν να ενημερωθούν για τη δράση για να αποκτήσουν την εμπειρία).

4. Διεξαγωγή ενημερωτικών συναντήσεων των στελεχών του Κέντρου Πρόληψης με τους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης, διάρκειας δυο διδακτικών ωρών (ευέλικτη Ζώνη) με θέμα: «Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο» και «Αυτοεκτίμηση», κατόπιν συνεννόησης του Σχολείου με το Κέντρο Πρόληψης.

5. Για τα σχολεία της περιφέρειας και λόγω του ότι οι εργαζόμενοι του Κέντρου Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας δεν έχουν τη δυνατότητα να παρευρεθούν σε όλα τα Σχολεία της Λακωνίας, έγινε συνεργασία των εκπαιδευτικών με τους Σχολικούς Συμβούλους.

6. Επικοινωνία με το αντίστοιχο Γυμνάσιο στο οποίο θα φοιτήσουν οι μαθητές/τριες και ορισμός της ημέρας επίσκεψης μετά από συνεννόηση των δύο Σχολείων.

7. Δημιουργία εικαστικού υλικού (Αφίσα, Πόστερ, στίχοι κ.λ.π). Τα έργα των παιδιών εκτέθηκαν στην Ημερίδα, με αντίστοιχη θεματική, της 30ης Απριλίου και από αυτά προέκυψε και η Αφίσα Ενημέρωσης του κοινού για την Ημερίδα, καθώς αι το Πρόγραμμα της Ημερίδας.

8. Υποδοχή από το Δ/ντή και τους συμμετέχοντες καθηγητές, ξενάγηση στους χώρους του Γυμνασίου (Αίθουσες εργαστήρια, βιβλιοθήκη, κυλικείο, αυλή-γήπεδα, κ. λ. π.), πληροφόρηση για το Γυμνάσιο (από Διευθυντή εκπαιδευτικούς, εθελοντικά σε ώρες κενού ή που δεν έχουν μάθημα), περιγραφή των μαθημάτων (ομοιότητες-διαφορές), παρακολούθηση 2-3 διδακτικών ωρών (σε μαθήματα όπως π.χ αρχαία, μαθηματικά, φυσική), χωρίς να διαταραχθεί το πρόγραμμα του σχολείου.

9. Υποδοχή των μαθητών από το Μουσικό Σχολείο Σπάρτης για ενημέρωση όσων διαθέτουν μουσικές κλίσεις και ενδιαφέροντα για ενημέρωσή τους σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου αυτού.

10. Πρώτη αξιολόγηση του προγράμματος από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, Μαθητές, Σχολεία (Δ/ντές και Εκπαιδευτικούς), Σχολικούς Συμβούλους (Α/βάθμιας και Δ/βάθμιας),Υπεύθυνη του ΚΕΣΥΠ Λακωνίας, Υπεύθυνους του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας, πρώτο 15ήμερο του Ιουνίου 2014.

11. Αξιολόγηση, αποτελέσματα (μέσα στους πρώτους μήνες του σχολικού έτους 2014-15), ως προς τη συμπεριφορά στην προσαρμογή των μαθητών της Α΄ Γυμνασίου που συμμετείχαν στη δράση, από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς
( Σχολεία (Δ/ντές και εκπαιδευτικούς), Σχολικούς Συμβούλους (Α/βάθμιας και Β/βάθμιας),Υπεύθυνη του ΚΕΣΥΠ Λακωνίας, Υπεύθυνους του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας, Γονείς, Μαθητές.

Οι πρώτες εκτιμήσεις είναι πολύ ενθαρρυντικές: Όλοι οι συνεργαζόμενοι φορείς συμφωνούν ότι η δράση είχε πολύ θετική ανταπόκριση και έγινε θετικά αποδεκτή από τους διευθυντές και τους εκπαιδευτικούς, έγινε δε κυρίως αποδεκτή με μεγάλη χαρά και ενθουσιασμό από τους μαθητές και τους γονείς τους.

Η παρότρυνση και η ευχή όλων είναι η δράση να γίνει θεσμός και να υλοποιείται κάθε χρόνο. Αυτή, άλλωστε, είναι και η πρόθεση από πλευράς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Επίσημη αποτίμηση, βέβαια, θα γίνει με το νέο σχολικό Έτος, οπότε και θα καταγραφεί η αλλαγή σκέψης και στάσης των μαθητών της Α΄ Γυμνασίου οι οποίοι συμμετείχαν στη δράση.

Συνεργαζόμενοι φορείς :
1. Διεύθυνση Δ/βάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας
2. Διεύθυνση Α/βάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας
3. Σχολικοί Σύμβουλοι Α/βάθμιας και Β/βάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας
4. ΚΕ.ΣΥ.Π (Κεντρο Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού) Λακωνίας
5. Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας
6. Δημοτικά Π.Ε Λακωνίας
7. Γυμνάσια Δ.Ε Λακωνίας
8. Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων