Απόλυτη αδιαφάνεια και απόκρυψη από τους πολίτες... 65 εκ.€ επιδότηση και 25 χρόνια σύμβαση!

ΤΡΙΠΟΛΗ. Με ένα βέλος στην πΤΕΡΝΑ κτυπά η Νομαρχιακή Επιτροπή Σύριζα Πελοποννήσου τον Περιφερειάρχη Πέτρο Τατούλη θέλοντας έτσι να δείξει ότι ο Κυβερνήτης της Πελοποννήσου όχι μόνο έχει αδύναμα σημεία αλλά και μοιραία.

Δυστυχώς το θεατρικό σκηνικό που στήθηκε, πριν από λίγες μέρες, από την παραπαίουσα δικομματική κυβέρνηση για το έργο της Ολυμπίας οδού, το ξαναείδαμε την προηγούμενη Τρίτη στην Περιφέρειά Πελοποννήσου για το έργο της διαχείρισης των απορριμμάτων.

Τέσσερις Υπουργοί, ένας Γενικός Γραμματέας και ο Περιφερειάρχης κάτω από τις οδηγίες του Φούχτελ και της Task Force, «ενημέρωσαν», τρόπος του λέγειν, χωρίς να πουν τίποτα για τη μέθοδο και το κόστος που θα έχει η συγκεκριμένη επιλογή για τους πολίτες, ότι στην πιο προβληματική περιοχή της χώρας από πλευράς ύπαρξης και λειτουργίας ΧΑΔΑ, προχώρησε πρωτοποριακά η διαδικασία ανάδειξης προσωρινού αναδόχου με την εταιρεία «ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΒΕΤΕ».

Η Ν.Ε. Συριζα Πελοποννήσου αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «χωρίς να ενημερώσουν κανέναν άλλον (πλην των μνημονιακών δυνάμεων) για την εξέλιξη αυτού του έργου, είχαν το θράσος να αναφερθούν για διαβούλευση που έγινε με φορείς και την κοινωνία! Θυμίζουμε τις τεκμηριωμένες διαμαρτυρίες των παρατάξεων της μειοψηφίας στο Περιφερειακό Συμβούλιο και την αγωνιώδη προσπάθειά τους να τους δοθούν τα απαραίτητα στοιχεία. Φθάσανε στο σημείο να αποδώσουν εύσημα στο Περιφερειακό Συμβούλιο για τη συμμετοχή του, όταν την προηγούμενη μέρα, Δευτέρα στις 29/7/13 αυτό είχε τακτική συνεδρίαση και δεν φιλοτιμήθηκε κανείς να το ενημερώσει για το «σόου» της επόμενης μέρας με την κάθοδο του μισού Υπουργικού Συμβουλίου».

Το περιβάλλον, κόστος και ενδιάμεση φάση
Στην καταγγελία του Σύριζα αναφέρεται ότι «τα πιο σοβαρά θέματα, που έχουν να κάνουν μ’ αυτό το έργο, πλην της ενημέρωσης και της συμμετοχής της κοινωνίας είναι τα περιβαλλοντικά ζητήματα, το κόστος λειτουργίας του και η αντιμετώπιση της ενδιάμεσης φάσης διαχείρισης των απορριμμάτων.

Η αδιαφάνεια
Αυτά, αν και έχει αναδειχτεί προσωρινός ανάδοχος, αφήνονται με αδιαφανή τρόπο να λυθούν στο μέλλον. Προφανώς κυριάρχησαν: α) οι εντυπώσεις για τους εντός και εκτός της χώρας κατοίκους, β) η προσπάθεια για να κοροϊδέψουμε τους παρατηρητές για τα πρόστιμα που μας απειλούν και γ) η μετάθεση του προβλήματος και η αντιμετώπισή του «κάτω από το τραπέζι» σε συνεργασία με τις εμπλεκόμενες εταιρείες.

Η απόκρυψη στοιχείων
Είναι θεσμικά και ουσιαστικά απαράδεκτο να έχουν δοθεί κατ’ αρχάς οικονομικές προσφορές χωρίς να έχουν συγκεκριμενοποιηθεί – χωροθετηθεί οι 3 βασικοί χώροι εγκατάστασης των μονάδων με τους απαραίτητους βοηθητικούς χώρους και να μην έχουν περιβαλλοντικά αδειοδοτηθεί. Ιδιαίτερα όταν αυτά τα θέματα θα επιβαρύνουν την οικονομική προσφορά με τη μορφή μεταφορικών εξόδων ή άλλων στοιχείων που μας αποκρύπτονται.

Απροστάτευτοι οι Δήμοι
Στο σοβαρό θέμα, τι γίνεται με την ενδιάμεση φάση της προσωρινής διαχείρισης των απορριμμάτων, που τόσο πολύ διαφημιζόταν από τους διαχειριστές του διαγωνισμού, αφήνουν απροστάτευτους τους Δήμους για να αντιμετωπίσουν τα οξυμμένα προβλήματα που ήδη έχουν συσσωρευτεί στην Περιφέρειά μας.

Ο στημένος διαγωνισμός
Με όλα αυτά είναι ξεκάθαρο ότι, ακόμα και σ’ αυτόν τον δικό τους στημένο, απαράδεκτο διαγωνισμό περί «ανταγωνιστικού διαλόγου», προκύπτουν σοβαρά ζητήματα που αφορούν την αλλοίωση των κατευθύνσεων των ευρωπαϊκών οδηγιών και του ΠΕΣΔΑ (Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Απορριμμάτων). Με την ελαχιστοποίηση της πρόληψης, της ανακύκλωσης και της διαλογής στην πηγή, δημιουργούν φαραωνικές μονάδες για σύμμικτα απορρίμματα και μάλιστα αυτό για τα επόμενα 27 χρόνια. Έτσι πρόκειται για παρανομίες και στρεβλώσεις του διαγωνισμού, του υγιούς ανταγωνισμού και εν τέλει του δημοσίου συμφέροντος. Υπογραμμίζουμε ότι αρκετά θέματα έχουν αφεθεί στην αδιαφάνεια, προφανώς για να τα διαχειριστούν «κατά το δοκούν» και για να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα της τελικής αναδόχου εταιρείας (βλ. έργα Εθνικών οδών με ΣΔΙΤ).

Κόντρα στην κοινωνία και στους θεσμούς
Κυρίαρχο στοιχείο των κυβερνητικών μνημονιακών δυνάμεων είναι ότι το μεγάλο έργο της διαχείρισης των απορριμμάτων, που με ευθύνη τους έχει τόσο καθυστερήσει στη χώρα μας, το αναθέτουν στα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα που βρίσκονται σε συνεργασία εντός και εκτός της χώρας. Αυτό γίνεται, όπως φαίνεται από τις εξελίξεις, πρόχειρα, επικίνδυνα επιπόλαια, μακριά και ενάντια στις οδηγίες, στους θεσμούς και την κοινωνία, επιβαρύνοντάς την περιβαλλοντικά, οικονομικά και χωρίς να αντιμετωπίζεται το οξυμμένο ενδιάμεσο πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων».

Η Ν.Ε. του Συριζα καλεί τους θεσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που συμμετέχουν στη χρηματοδότηση αυτών των προγραμμάτων, να αναλογιστούν τις ευθύνες τους για τα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και δημοκρατικά θέματα που οξύνονται με τον συγκεκριμένο τρόπο αντιμετώπισης του προβλήματος των απορριμμάτων στη χώρα μας.

«Εμείς, για το εν λόγω θέμα, συζητώντας με την κοινωνία, τους φορείς και τα κινήματα έχουμε καταθέσει πλήρη πρόταση στη Βουλή και στα θεσμικά όργανα (Περιφέρειες και Δήμους) και επιμένουμε για την υλοποίησή της.

Αυτή περιλαμβάνει την ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων με βάρος στην πρόληψη, την επαναχρησιμοποίηση, την διαλογή στην πηγή, την ανακύκλωση, την κομποστοποίηση και την αποκεντρωμένη διαχείριση με τη συμμετοχή της κοινωνίας.

Δεσμευόμαστε ότι θα παρακολουθούμε το θέμα από κοντά και αναμένουμε την απάντηση που θα δώσουν οι «ευτυχείς» υπουργοί της συγκυβέρνησης στην ερώτηση – αίτηση κατάθεσης εγγράφων που κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ της Περιφέρειάς μας».


Η Ερώτηση και η Αίτηση Κατάθεσης εγγράφων βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ προς τους Υπουργούς
• Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας
• Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
• Εσωτερικών

ΘΕΜΑ: Τι μέλλει γενέσθαι με τη διαχείριση απορριμμάτων στη Πελοπόννησο;
Η Περιφέρεια Πελοποννήσου την Τρίτη 30 Ιουλίου ανακοίνωσε την ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου για τη ΣΔΙΤ διαχείρισης των απορριμμάτων. Η ατμόσφαιρα ήταν πανηγυρική για να μην μείνει καμία αμφιβολία σε κανένα "ότι τα σκουπίδια στους ιδιώτες" είναι πρώτη προτεραιότητα για την μνημονιακή συγκυβέρνηση και τους φίλους της Περιφερειάρχες.

Ο Περιφερειάρχης με την εποπτεία της κυβέρνησης και σε καθεστώς απόλυτης αδιαφάνειας, υπό τις οδηγίες του Φούχτελ και της task force, ολοκλήρωσαν τον διαγωνισμό για τη ΣΔΙΤ και αποφασίζουν για τους πολίτες ερήμην των πολιτών. Δεν δόθηκε ουδεμία απάντηση στα αμείλικτα ερωτήματα που έχουν τεθεί. Ούτε στα αυτοδιοικητικά όργανα ούτε και μέσα στη Βουλή.

Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου και η αρμόδια Αντιπεριφερειάρχης χαρακτήρισαν τα στοιχεία του διαγωνισμού απόρρητα. Προφανώς για την ηγεσία της Περιφέρειας Πελοποννήσου η διαφάνεια είναι έννοια άγνωστη, η δημοσιότητα, η ενημέρωση των πολιτών της Περιφέρειας και το δημόσιο συμφέρον θεωρούνται ζητήματα ήσσονος σημασίας.

Είναι πρωτοφανές, να βρίσκονται ο περιφερειάρχης και τέσσερις υπουργοί (Κ.Χατζηδάκης, Ν. Μηταράκης, Γ. Μιχελάκης, Γ. Μανιάτης), να συγχαίρουν εαυτούς για το ότι βρέθηκε προσωρινός ανάδοχος και την ίδια στιγμή να μη λένε τίποτα για τη μέθοδο και την τεχνολογία διαχείρισης που θα χρησιμοποιηθεί, να μη λένε τίποτα για το κόστος που θα έχει η συγκεκριμένη επιλογή για τους πολίτες, λες και μοιράζουν καθρεφτάκια σε ιθαγενείς.

Το μόνο που μάθαμε είναι ότι ο "επενδυτής" θα επιδοτηθεί με 65 εκ. ευρώ και ότι η σύμβαση θα είναι για 25 (!) χρόνια. Προφανώς δεν σκέφτονται την πιθανότητα να θεωρηθεί π.χ. αποτυχημένο το επιλεχθέν μοντέλο ή ακόμα ότι μέχρι τότε πολλά με βεβαιότητα θα έχουν αλλάξει στις μεθόδους διαχείρισης και σίγουρα στον τρόπο ζωής όλων μας.

Και βέβαια καμία κουβέντα δεν γίνεται για την σημερινή κατάσταση, την περιβαλλοντική καταστροφή από τους ανεξέλεγκτους ΧΑΔΑ, για τις επιπτώσεις στη Δημόσια Υγεία από τους δεματοποιητές, ούτε για τα απορρίμματα που μεταφέρονται ακόμη και σε προστατευόμενες δασικές περιοχές. Όμως, λίγες μέρες πριν ο Δήμος Ερμιονίδας κτύπησε πάλι σήμα κινδύνου από τις καταστροφικές συνέπειες "της προσωρινής λύσης με δεματοποιητή".

Το μόνο συμπέρασμα είναι ότι το πάρτυ των μεγαλοεργολάβων, με την εγγύηση του πολιτικού προσωπικού που κυβερνά και διαπλέκεται μαζί τους, συνεχίζεται και θα κληθούν να το χρυσοπληρώσουν για ακόμη μια φορά οι πολίτες.

Επειδή
• Η "Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) τροποποίησης του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Περιφέρειας Πελοποννήσου" (ΚΥΑ ΑΔΑ ΑΔΑ4Ι010-5) προβλέπεται σε ισχύ έως το 2020.
• Η ΣΜΠΕ προβλέπει τη εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας για την επιλογή λύσεων κλπ. Επί πλέον, ορίζει ότι σε "Σε περίπτωση τροποποίησης του προγράµµατος, απαιτείται η τήρηση των διαδικασιών που προβλέπονται στην ΚΥΑ µε α. π. ΥΠΕΧΩ∆Ε/ΕΥΠΕ/οικ.107017/2006" (αφορά και στη δημόσια διαβούλευση).
• Η "Έγκριση αναθεωρημένου/επικαιροποιημένου Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) Περιφέρειας Πελοποννήσου" (ΑΔΑ: 4ΙΦΘΙΑΡ-Φ), παραπέμπει σε επόμενο στάδιο την οριστικοποίηση π.χ. για τον ακριβή αριθμό και χωροθέτηση των ΣΜΑ.
• Οι συστάσεις του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου και όχι μόνο αποτρέπουν την χρηματοδότηση μονάδων επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων, θεωρουμένων χαμηλής επίδοσης και κατευθύνουν στην πρόληψη, μείωση, διαλογή στη πηγή ανάκτηση, επαναχρησιμοποίηση και κομποστοποίηση.
• Οι πολίτες δικαιούνται να γνωρίζουν και να έχουν λόγο.

Σήμερα, ζητάμε να απαντήσει η κυβέρνηση και να δοθούν όλα τα έγγραφα στοιχεία που συγκροτούν την δεσμευτική τεχνική και οικονομική προσφορά προσωρινού αναδόχου για τη ΣΔΙΤ.

Α. Ερωτώνται οι κύριοι Υπουργοί:
1. Παραμένει σε ισχύ και δεσμεύει τον ανάδοχο η «Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) τροποποίησης του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Περιφέρειας Πελοποννήσου» ως εγκρίθηκε με την ΚΥΑ με ΑΔΑ ΑΔΑ4Ι010-5;
2. Η Προσφορά του Προσωρινού Αναδόχου για την "Ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου" ή και η Πρόσκληση υποβολής προσφορών προβλέπει διαδικασία περιβαλλοντικής εξαίρεσης για τα έργα και δράσεις που θα υλοποιεί ο Ανάδοχος;
3. Στην Προσφορά του Προσωρινού Αναδόχου ποιο προβλέπεται να είναι το κόστος / τέλος χρήσης που θα επιβαρύνει τους ΟΤΑ;
4. Προβλέπονται εμπροσθοβαρείς πληρωμές στη σύμβαση ΣΔΙΤ;
5. Αναλαμβάνει το δημόσιο την υποχρέωση να ρυθμίσει ή να εξασφαλίσει με όποιο τρόπο τη διοικητική παύση λειτουργίας υποδομών ή εν γένει δραστηριοτήτων μη συμβατών ή και ανταγωνιστικών με το έργο του Αναδόχου;
6. Τι ειδικότερα προβλέπεται για την επίλυση διαφορών ανάμεσα στο Ανάδοχο και το δημόσιο που συμμετέχει στη ΣΔΙΤ;
7. Προβλέπεται ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα απορριμμάτων;
8. Προβλέπεται ή υπάρχει ήδη μελέτη σκοπιμότητας για την επιλογή τεχνολογιών, αριθμού μονάδων κλπ , όπως ορίζει η ισχύουσα ΣΜΠΕ;
9. Ποιος προβλέπεται να είναι ο δημόσιος φορέας που συμμετέχει στη ΣΔΙΤ.
10. Προβλέπεται να έχουν λόγο οι ΟΤΑ στην κοστολόγηση των υπηρεσιών;

Β. Υποβάλουμε Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων:
1. Της Πρόσκλησης για υποβολή δεσμευτικών προσφορών συμπεριλαμβανομένων τυχόν παραρτημάτων, ως απεστάλη προς τους διαγωνιζόμενους από την αρμόδια αρχή της Περιφέρειας Πελοποννήσου .
2. Της Τεχνικής και Οικονομικής Προσφοράς που υπέβαλε ο Προσωρινός Ανάδοχος ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ .
3. Του σχεδίου των όρων σύμβασης για τη ΣΔΙΤ .
4. Του Πρακτικού της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Πελοποννήσου για την αξιολόγηση των προσφορών και την ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου .

Οι ερωτώντες βουλευτές
Πετράκος Αθανάσιος, Ζαχαριάς Κωνσταντίνος, Κοδέλας Δημήτριος