Γράφει ο Βαγγέλης Μητράκος

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι εδώ και πολλά χρόνια το κορυφαίο μεταξύ των πολλών και μεγάλων προβλημάτων της Σπάρτης, ένα πρόβλημα που υποβαθμίζει δραματικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων, την επισκεψιμότητα της πόλης, την εμπορική και οικονομική ανάπτυξή της κ.α.π.

Είναι πρωταρχική υποχρέωση του δήμου να αποφασίσει, επιτέλους, και να αναθέσει άμεσα την εκπόνηση μιας ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής μελέτης για την πόλη της Σπάρτης που θα περιλαμβάνει:

-Την ανάλυση της υφιστάµενης κατάστασης.

-Τον προσδιορισµό των κυκλοφοριακών προβληµάτων.

-Την διερεύνηση εναλλακτικών λύσεων παρέµβασης.

-Την διατύπωση προτάσεων εφαρµογής.

Μέσα σ’ αυτό το κυκλοφοριακό κομφούζιο της πόλης ένα επί μέρους αλλά σημαντικό πρόβλημα είναι και η παρεμπόδιση του ελέγχου του δρόμου από τους οδηγούς στις διασταυρώσεις …

είτε από τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα στις γωνίες,

είτε από άστοχες επιλογές του δήμου Σπάρτης όσον αφορά την τοποθέτηση κάδων απορριμμάτων και φύτευση πρασίνου στις διασταυρώσεις.

Όσον αφορά το πρώτο, το παρκάρισμα πάνω στις γωνίες, ο δήμος και η Τροχαία είναι υποχρεωμένοι να αστυνομεύουν διαρκώς την εφαρμογή του ΚΟΚ για το παρκάρισμα στα κρίσιμα σημεία των διασταυρώσεων, ο οποίος προβλέπει τα εξής:

  • Σε περίπτωση που μιλάμε για απλή διασταύρωσηχωρίς κάποια περαιτέρω σήμανση, το αυτοκίνητο πρέπει να βρίσκεται τουλάχιστον 5 μέτρα μακριά από την νοητή προέκταση της των οικοδομικών γραμμών του κάθετου οδοστρώματος.
  • Σε περίπτωση που υπάρχει φωτεινός σηματοδότης, τότε αυτή η απόσταση αυξάνεται στα 20 μέτρα.
  • Σε περίπτωση που υπάρχει πινακίδα υποχρεωτικής διακοπής πορείας (STOP), τότε η ελάχιστη επιτρεπόμενη απόσταση είναι τα 12 μέτρα.

Όσον αφορά το τελευταίο, δηλαδή τις άστοχες επιλογές του δήμου στην τοποθέτηση κάδων και φύτευση πρασίνου στις διασταυρώσεις, ο δήμος ΜΠΟΡΕΙ και ΟΦΕΙΛΕΙ να αναζητήσει τα σημεία αυτά και άμεσα να δώσει λύσεις.

Τελείως ενδεικτικά παραθέτονται 3 σημεία παρεμπόδισης ελέγχου των διασταυρώσεων με ευθύνη του δήμου:

1.Διασταύρωση Ευαγγελιστρίας και Λεωνίδου:

Δημοτική πρασιά και κάδος απορριμμάτων παρεμποδίζουν τον οδηγό να ελέγξει αριστερά την Λεωνίδου.

Ενδεχομένως παρόμοιο πρόβλημα να υπάρχει και σε άλλα σημεία διασταυρώσεων της Λεωνίδου.

2. Διασταύρωση Μενελάου και Χαμαρέτου:

Κάδοι απορριμμάτων παρεμποδίζουν τον οδηγό να ελέγξει δεξιά την Χαμαρέτου.

3. Διασταύρωση Αχιλλέως και Όθωνος - Αμαλίας:

Κάδος απορριμμάτων μπροστά σε νησίδα παρεμποδίζει τον οδηγό να ελέγξει δεξιά την Όθωνος- Αμαλίας.

Να σημειωθεί ότι το σημείο αυτό είναι κυκλοφοριακά ευαίσθητο διότι αποτελεί την έξοδο του Νέου Κόσμου προς το κέντρο και εκεί ακριβώς διασταυρώνονται τα δύο ρεύματα της Όθωνος-Αμαλίας, η Α. Νίκωνος και η Αχιλλέως.

Αν η νέα δημοτική αρχή Σπάρτης καταφέρει να βάλει σε δρόμο υλοποίησης μιαν ολοκληρωμένη-συνολική κυκλοφοριακή μελέτη, ώστε να λυθεί αυτός ο σφιχτός βρόγχος του κυκλοφοριακού που προκαλεί ασφυξία στην πόλη και τους πολίτες, τότε θα έχει πιστωθεί με μια μεγάλη επιτυχία, που θα καθορίσει το μέλλον της πόλης.