Νέο Μουσείο Σπάρτης: «Υπάρχει και άλλη πλευρά που το καθιστά απαγορευμένο καρπό;»
Η Λαϊκή Συσπείρωση με αφορμή την ένταξη του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Σπάρτης σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα προειδοποιεί ότι πρέπει να είναι ένα μουσείο προσιτό στη λαϊκή οικογένεια και όχι μό0νον στους εύπορους τουρίστες...
ΣΠΑΡΤΗ. Η Λαϊκή Συσπείρωση με παρέμβασή της αναδεικνύει μια άλλη διάσταση στην υπόθεση του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου της Σπάρτης που πρέπει να τεθεί προς συζήτηση γιατί αφορά σε ένα βασικό προσανατολισμό της τουριστικής ανάπτυξης στη Σπάρτη. Όπως αναφέρει η Λαϊκή Συσπείρωση «πρόκειται για έργο χρηματοδοτούμενο με 32 εκ περίπου, από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, που ο λαός της Σπάρτης περιμένει να φτιαχτεί εδώ και δεκαετίες. Μόνο με την εξαγγελία, κυβερνητικά στελέχη, δημοτική και περιφερειακή αρχή, πανηγυρίζουν γιατί ενισχύεται το brand name της Σπάρτης διεθνώς και γιατί θα «ανέβει» η Λακωνία σαν τουριστικός προορισμός. Βέβαια από εξαγγελίες έχουμε χορτάσει. Το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο της Σπάρτης έχει εξαγγελθεί από το 1995, 29 χρόνια πριν δηλαδή, γεγονός που επιβεβαιώνει τον προβληματισμό μας».
Στην παρέμβασή της η Λαϊκή Συσπείρωση σημειώνει: «Το πρόβλημα είναι πως ακόμα και όταν γίνει η εξαγγελία πράξη, η λειτουργία του νέου μουσείου θα ενταχθεί στη λογική που συνολικά διέπει την λειτουργία των μουσείων. Η νέα τιμολογιακή πολιτική που θα εφαρμοστεί πλήρως από το 2025, προβλέπει αύξηση των τιμών σε όλα τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους. Η τιμή καθορίζεται με γνώμονα την επισκεψιμότητα, πόσο δηλαδή πουλάει. Άρα μιλάμε για ένα εμπόρευμα που απευθύνεται αποκλειστικά σε εύπορους τουρίστες και όχι στην λαϊκή πλειοψηφία της χώρας μας και του εξωτερικού. Για παράδειγμα προωθείται ενιαία τιμή χειμώνα – καλοκαίρι, ενώ αυξάνεται η χαμηλότερη τιμή από 2 ευρώ σήμερα στα 5 ευρώ, με την μεγαλύτερη να φτάνει στα 30 ευρώ. Μάλιστα σε ορισμένα μουσεία υπάρχει και VIP ξενάγηση, ώστε να έχει ο «πελάτης», ολοκληρωμένη εμπειρία, με το αντίστοιχο αντίτιμο.
Προωθείται, στη λογική της αυτονομίας των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, η ιδιοσύντηρηση τους μέσω εσόδων τους. Στην κατεύθυνση αυτή προωθείται η μείωση της κρατικής χρηματοδότησης, η υποστέλεχωση από προσωπικό, η παράδοση σε εργολάβους διάφορων λειτουργιών των μουσείων. Πρέπει το κάθε μουσείο και αρχαιολογικό χώρος να βγάλει μόνο του τα κόστη λειτουργίας του ή να ψάχνει χορηγούς με ότι σημαίνει αυτό για την λειτουργία του.
Ένα ζευγάρι, μια λαϊκή οικογένεια, ένας φοιτητής στη χώρα μας, θα σκεφτεί 2 και 3 φορές το αν θα μπορέσει να επισκεφτεί οποιοδήποτε αρχαιολογικό χώρο ή αν θα κρατήσει τα λεφτά για να κάνει κάτι άλλο. Μήπως αυτή η λογική τελικά υποτιμάει την ιστορική και αρχαιολογική μας κληρονομιά και δεν την προωθεί; Αυτό είναι το brand name της Σπάρτης;
Να είναι πλήρως προσβάσιμο στην λαϊκή οικογένεια
Το νέο αρχαιολογικό μουσείο της Σπάρτης πρέπει να είναι πλήρως προσβάσιμο στην λαϊκή οικογένεια, στους νέους ανθρώπους στη χώρα μας αλλά και σε όλον τον κόσμο. Αυτό σημαίνει αντίστοιχη λογική στις τιμές, στην λειτουργία, στην προώθηση μέσα από τα σχολεία, τα πανεπιστήμια και όχι στη λογική πως θα διαμορφώσουν οι tour operators και τα μεγαλοξενοδοχεία «ένα ωραίο πακέτο για τους τουρίστες».
Είμαστε αντίθετοι με την εμπορευματοποίηση του πολιτισμού, των αρχαιολογικών χώρων και μουσείων, γιατί απευθύνονται ολοένα και σε λιγότερους, γίνονται αποτρεπτικοί για τη λαϊκή πλειοψηφία».