Το Τμήμα Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού (ΤΟΔΑ) του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, το Επιστημονικό Ινστιτούτο Διοίκησης Αθλητισμού (ΕΙΔΑ) και η Ελληνική Εταιρία Διοίκησης Αθλητισμού (ΕλλΕΔΑ) διοργάνωσαν με επιτυχία στη Σπάρτη το 13ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διοίκησης Αθλητισμού και Αναψυχής από 7-9/12/2012, με κύριο θέμα: «Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα στον Αθλητισμό: η απάντηση στις προκλήσεις του σήμερα και του αύριο».

Ο Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής κ. Θάνος Κριεμάδης, Ph.D., M.B.A. Καθηγητής, Αν. Πρόεδρος του Τμήματος Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου μας ενημερώνει.


Οι συμμετέχοντες έμειναν απόλυτα ικανοποιημένοι τόσο από την ποσότητα όσο και από την ποιότητα του επιστημονικού έργου καθώς και από τη γενικότερη οργάνωση του Συνεδρίου.

Παρουσιάσθηκαν άνω των εκατόν πενήντα (150) επιστημονικών και επαγγελματικών εργασιών, λειτούργησαν επτά (7) στρογγυλές τράπεζες και πραγματοποιήθηκαν τρία (3) σεμινάρια. Στο Συνέδριο συμμετείχαν εκπρόσωποι από τους σημαντικότερους αθλητικούς φορείς της χώρας όπως ΠΑΕ και ΚΑΕ, Αθλητικές Ομοσπονδίες, Δημοτικοί Αθλητικοί Οργανισμοί, Αθλητικοί Δημοσιογράφοι, ιδιωτικές αθλητικές επιχειρήσεις, τουριστικές επιχειρήσεις, εταιρίες συμβούλων στην διοίκηση αθλητισμού, εταιρίες κατασκευής αθλητικού εξοπλισμού και εμπορικές εταιρίες αθλητικών ειδών και τεχνολογίας των σπορ. Συζητήθηκαν πρακτικά θέματα που αφορούν στον Ελληνικό αθλητισμό όπως θέματα Επαγγελματικού Ποδοσφαίρου, Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας, Αθλητικού τουρισμού, Σχολικού και εξωσχολικού αθλητισμού, Αθλητικού Δικαίου και Αθλητικής Ψυχολογίας και Κοινωνιολογίας. Γενικό συμπέρασμα του Συνεδρίου αποτελεί ότι οι τεχνοκράτες της Διοίκησης του αθλητισμού και οι Καθηγητές και απόφοιτοι του Τμήματος Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού είναι αυτή τη στιγμή περισσότερο απαραίτητοι για τη στήριξη και περαιτέρω ανάπτυξη της αθλητικής βιομηχανίας της χώρας.

Η επιστήμη έχει λύσεις που μπορούν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις και στον τομέα του αθλητισμού. Τα επιστημονικά πορίσματα του Συνεδρίου θα σταλούν σε όλους τους ενδιαφερόμενους αθλητικούς φορείς και ιδιαίτερα προς την Πολιτική Ηγεσία με σκοπό την ενημέρωσή της σχετικά με τις νέες ευκαιρίες και απειλές που παρουσιάζονται για τον Ελληνικό αθλητισμό και προτάσεις διαμόρφωσης νέας στρατηγικής στον αθλητισμό.


Ενδεικτικά πρακτικά συμπεράσματα του Συνεδρίου



1. Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα στον Αθλητισμό: αν και είναι δύσκολο να πραγματοποιηθούν οι έννοιες αυτές υπό καθεστώς οικονομικής ύφεσης στην Ελλάδα, παρόλα αυτά στο Συνέδριο παρουσιάστηκαν μορφές αθλητικής καινοτομίας και επιχειρηματικότητας στους τομείς του σχεδιασμού και κατασκευής αθλητικού εξοπλισμού και αθλητικών εγκαταστάσεων, καθώς και παροχής αθλητικών υπηρεσιών, γεγονός που μας κάνει αισιόδοξους ότι ο Έλληνας καινοτομεί και επιχειρεί ακόμη και σήμερα υπό αυτές τις συνθήκες συνάπτοντας σημαντικές διεθνείς επιχειρηματικές συμφωνίες με σκοπό τις εξαγωγές αθλητικών προϊόντων.

2. Για να περιοριστούν τα φαινόμενα της βίας στον αθλητισμό, προτάθηκαν και αναπτύχθηκαν οι παρακάτω ενέργειες με τη συνεργασία του Τμήματος Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου:

• Ενημέρωση των μαθητών όλων των σχολείων της χώρας σχετικά με τη βία.
• Δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού, προσαρμοσμένο κατάλληλα για τους μαθητές/ριες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
• Ειδικές τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές για την καταπολέμηση της βίας από τα ΜΜΕ.
• Συνεργασία της πολιτείας με τις ομοσπονδίες της χώρας και το Τμήμα Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού σχετικά με τη συμπεριφορά των αθλητών και των προπονητών στον αγωνιστικό χώρο.
• Εκπαίδευση και αναβάθμιση του επιπέδου των διαιτητών.
• Αξιολόγηση της λειτουργικότητας των αθλητικών χώρων (αγωνιστικός χώρος, κερκίδες, κτλ).
• Συνεργασία οργανωμένων φιλάθλων με τους προέδρους των ομάδων.
• Τρόποι αξιοποίησης του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και έλεγχος των φιλάθλων.
3. Σε ο,τι αφορά στο πεδίο του αθλητικού μάρκετινγκ, προκύπτουν οι ακόλουθες τάσεις: ιδιαίτερα αυξημένο ενδιαφέρον για έρευνα σχετικά με την μέτρηση-αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης στον αθλητισμό, καθώς και της πρακτικής εφαρμογής της. Η τάση αυτή ενδεχομένως να είναι απόρροια της σκληρής οικονομικής-κοινωνικής συγκυρία που βιώνουμε την οποία οι επιστήμονες της διοίκησης του αθλητισμού αλλά και η αθλητική βιομηχανία της χώρας δείχνουν να αφουγκράζονται.
4. Ο Αθλητικός Τουρισμός αποτελεί μια πολυδιάστατη πρόταση τουριστικής ανάπτυξης ικανή να αξιοποιήσει οποιοδήποτε φυσικό ή αστικό περιβάλλον με βασικό παρανομαστή την αθλητική ενασχόληση στη διάρκεια της τουριστικής εμπειρίας. Η αποτελεσματική πολιτική αθλητικού τουρισμού απαιτεί συνέργειες μεταξύ όλων των εμπλεκομένων πλευρών δημόσιων και ιδιωτικών φορέων καθώς και των ανάλογων κοινωνικών ομάδων. Η εκκίνηση ενός εφαρμοσμένου προγράμματος αθλητικού τουρισμού μπορεί να σημειωθεί σε επίπεδα τοπικής αυτοδιοίκησης, resorts, clubs, ή αθλητικών οργανισμών Συγκεκριμένα αθλήματα όπως οι επενδύσεις γκολφ αποτελούν ισχυρές τακτικές ποιοτικής διαχείρισης μιας τουριστικής μονάδας ή περιοχής αλλά μόνο αν ενταχτούν σε ένα γενικότερο σύνολο συναφούς δραστηριότητας μπορούν να παραμείνουν βιώσιμες. Οι νέες τεχνολογίες και τα social media μπορούν να προωθήσουν άμεσα και αποτελεσματικά τα χαρακτηριστικά ενός προγράμματος αθλητικού τουρισμού σε άπειρες νέες αγορές συγκλίνοντας χρήστες με κοινά χαρακτηριστικά και προτίμηση στη συγκριμένη δραστηριότητα.