Στο notospress κάναμε μια μεγάλη έρευνα: ζητήσαμε από 381 πολίτες να εκφράσουν τη γνώμη τους για την ενδεχόμενη ανάπλαση-πεζοδρόμηση της κεντρικής λεωφόρου της Σπάρτης, της οδού Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, από την Όθωνος Αμαλίας ως και το ύψος της Θερμοπυλών.

Στο προχθεσινό άρθρο (Δευτέρα 7/9) με τίτλο «Έρευνα: «Ναι μεν αλλά» για την πεζοδρόμηση της Παλαιολόγου!» αναφερθήκαμε στα αντικειμενικά, στα ποσοτικά χαρακτηριστικά και αποτελέσματα της έρευνας. Αυτά συνοψίζονται ως εξής:

-Στο διαδίκτυο υπερέχει το ΝΑΙ

-Στους δρόμους του κέντρου της πόλης υπερέχει το ΟΧΙ στην πεζοδρόμηση

-Το άθροισμα των θετικών απαντήσεων συνολικά υπερέχει των αρνητικών με τα ΝΑΙ ΑΜΕΣΑ+ΝΑΙ να συγκεντρώνουν 203 ψήφους έναντι των ΟΧΙ ΑΜΕΣΑ+ΟΧΙ που συγκεντρώνουν 172 ψήφους.

Κρίναμε σκόπιμο όμως να αναφερθούμε ξεχωριστά και στα ποιοτικά στοιχεία αυτής της έρευνας: στα σχόλια και τις παρατηρήσεις των πολιτών που σημειώθηκαν πάνω στα ερωτηματολόγια ή εστάλησαν στο notospress μέσω email και τα οποία είναι στη διάθεση των καθ ύλην αρμοδίων.

Όπως είναι φυσικό, τα σχόλια αυτά είναι εξίσου μοιρασμένα με τις απαντήσεις του ερωτηματολογίου. Μπορούν έτσι να κατηγοριοποιηθούν σε «σχετικές με το ΝΑΙ» και «σχετικές με το ΟΧΙ» παρατηρήσεις.

Παρατηρήσεις σχετικές με το ΝΑΙ


Εδώ ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι προτάσεις που συνοδεύουν μια κατ’ αρχήν συμφωνία των πολιτών με την ποθούμενη πεζοδρόμηση. Κάποιες από αυτές τις προτάσεις είναι:

-Δημιουργία πάρκιν κοντά στον πεζόδρομο
-Περιορισμός στην κίνηση των κάθετων δρόμων με τη χρήση φαναριών
-Τουριστική και πολιτιστική αξιοποίηση πεζοδρόμου: έκθεση ψηφιδωτών, θεματικά παρτέρια, ποδηλατοδρόμο, πράσινο-ανάσα
-Πεζοδρόμηση με ωράριο
-Ρύθμιση ωραρίου καταστημάτων και ολιγόλεπτης στάθμευσης πελατών

Παρατηρήσεις σχετικές με το ΟΧΙ

Οι περισσότεροι από όσους απάντησαν ΟΧΙ στο ενδεχόμενο ανάπλασης-πεζοδρόμησης της Κων. Παλαιολόγου επικέντρωσαν σε δύο κυρίως πράγματα:

α)Η πόλη της Σπάρτης διαθέτει τεράστια πεζοδρόμια στο κέντρο, μικρές αποστάσεις και μεγάλες πλατείες. Οι κάτοικοι λοιπόν μπορούν και σήμερα να κυκλοφορούν ελεύθερα και άνετα χωρίς να αντιλαμβάνονται την έλλειψη του πεζοδρόμου.

β)Υπάρχουν σήμερα σημαντικά προβλήματα που δεν πρόκειται να λύσει αλλά να οξύνει η πεζοδρόμηση όπως αυτό της στάθμευσης των αυτοκινήτων στο κέντρο και της υπερφόρτωσης των γύρω δρόμων αλλά και η έλλειψη κατάλληλων πεζοδρομίων στους δρόμους πέριξ του κέντρου.

Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στην οικονομική διάσταση αυτού του έργου και μάλιστα εν μέσω δραματικής συγκυρίας.


Κοινός τόπος στις παρατηρήσεις η ανησυχία για την ωριμότητα, την πληρότητα και την αρτιότητα της μελέτης. Οι πολίτες φαίνεται να συνειδητοποιούν τη σοβαρότητα μιας τέτοιας αλλαγής στην πόλη και προβληματίζονται, άλλοι περισσότερο και άλλοι λιγότερο, για το σχεδιασμό και την εφαρμογή της. Οι περισσότεροι λοιπόν συνιστούν προσοχή και ψυχραιμία ώστε το αποτέλεσμα όποιας απόφασης να είναι το καλύτερο δυνατό για τη Σπάρτη και τους πολίτες της.