Σαν σήμερα το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που «πάγωσε» την Ελλάδα

Οι στιγμές πανικού, οι 57 νεκροί και ο αγώνας για δικαίωση
Ήταν Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2023. Μία ημέρασαν σήμερα, μετά από ένα χαρούμενο τριήμερο. Οι επιβάτες του Intercity 62 είχαν γιορτάσει την τελευταία Κυριακή της Αποκριάς και την Καθαρά Δευτέρα και επέστρεφαν ξεκούραστοι στις υποχρεώσεις τους. Ανάμεσα στα βαγόνια δεκάδες νέοι που επέστρεφαν στη Θεσσαλονίκη για τις σπουδές τους μετά από μία σύντομη ανάπαυλα κοντά στις οικογένειές τους. Ο συρμός έφτασε στη Λάρισα με μικρή καθυστέρηση και αναμενόταν να φτάσει μετά τα μεσάνυχτα στη συμπρωτεύουσα.
Κάποιοι από τους επιβάτες είχαν ήδη κοιμηθεί, κάποιοι άλλοι συνέχιζαν τις συζητήσεις με τις παρέες τους. Στις 23:21 το βράδυ, κι ενώ το τρένο βρισκόταν κοντά στον οικισμό «Ευαγγελισμός» της Λάρισας στα Τέμπη, τα πάντα άλλαξαν: είναι η στιγμή που η επιβατική αμαξοστοιχία συγκρούεται μετωπικά με την εμπορική και οδηγούνται στον θάνατο 57 άνθρωποι.
Σαν σήμερα 28 Φεβρουαρίου: Το δυστύχημα στα Τέμπη

Οι δύο αμαξοστοιχίες, η επιβατική με 350 επιβάτες και η εμπορική βρέθηκαν στην ίδια γραμμή. Αμέσως μετά τη σύγκρουση, οι πρώτοι συρμοί πήραν φωτιά. Οι εικόνες που βρήκαν τις επόμενες ημέρες το φως της δημοσιότητας ήταν καθηλωτικές και ενδεικτικές της πρωτοφανούς σιδηροδρομικής τραγωδίας. «Βγείτε όλοι έξω, βγείτε από το τρένο», άρχισαν να φωνάζουν οι ψυχραιμότεροι. Λίγες ώρες μετά το δυστύχημα, ο Στάθης Καρράς, επιζών του δυστυχήματος περιέγραψε:
«Πετάξαμε τις βαλίτσες για να δημιουργήσουμε χώρο γιατί είχαμε εγκλωβιστεί. Όποιος ήταν εκτός τρένου, του πετάγαμε τις βαλίτσες να τις στοιβάξει πάνω σε μία λαμαρίνα που υπήρχε για να μπορέσουμε να πέσουμε με μεγαλύτερη ασφάλεια. Βγήκαμε από το βαγόνι και βοηθήσαμε και τους υπόλοιπους να κατέβουν. Κάθε άτομο που έβγαινε, φτιάχναμε από την αρχή τον πύργο από τις βαλίτσες. Μόνο όταν πήδηξε και ο τελευταίος από το βαγόνι, απομακρυνθήκαμε από το σημείο. Κουβαλήσαμε όσους περισσότερους μπορούσαμε».
Στο σημείο σπεύδουν πυροσβέστες προκειμένου να απεγκλωβίσουν τους επιβάτες και να σβήσουν τη φωτιά. Τα ασθενοφόρα μεταφέρουν συνεχώς σορούς και τραυματίες - άλλοι είναι πιο βαριά, άλλοι ελαφρύτερα. Γονείς σπεύδουν στα νοσοκομεία για να αναζητήσουν τα παιδιά τους και καλούνται να δώσουν δείγμα DNA για την ταυτοποίηση των σορών τους ή των ανθρώπινων μελών που έχουν εντοπιστεί στον τόπο της τραγωδίας. Με το πρώτο φως της ημέρας, διασώστες και οικογένειες βρίσκονται μπροστά σε μία αδιανόητη τραγωδία. 57 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους. Ένας νεαρός φοιτητής είναι ο μοναδικός επιζών από το πρώτο βαγόνι. Μέχρι και σήμερα, δύο χρόνια μετά, ο Γεράσιμος παραμένει σε κώμα.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, στο δυστύχημα σκοτώθηκαν 57 άνθρωποι, εκ των οποίων 56 ταυτοποιήθηκαν από βιολογικό υλικό, ενώ σε μία περίπτωση αγνοούμενης δεν βρέθηκε δείγμα. Η ταυτοποίηση ορισμένων θυμάτων υπήρξε ιδιαίτερα δύσκολη λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που αναπτύχθηκαν κατά την πυρκαγιά κι έφτασαν τους 1.300 βαθμούς Κελσίου στο εσωτερικό του πρώτου βαγονιού. Τουλάχιστον 85 άνθρωποι τραυματίστηκαν, από τους οποίους 25 πολύ σοβαρά. Από τους τραυματίες, οι 66 νοσηλεύτηκαν σε νοσοκομεία της Λάρισας και της Θεσσαλονίκης, ενώ 6 νοσηλεύτηκαν σε μονάδες εντατικής θεραπείας.
Την επομένη του δυστυχήματος κηρύχθηκε στην Ελλάδα τριήμερο Εθνικό Πένθος. Μετά το δυστύχημα, οργανώθηκε έκτακτη σύσκεψη από την κυβέρνηση και ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, επισκέφθηκε το σημείο. Η πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, διέκοψε την επίσημη επίσκεψή της στη Μολδαβία για να επισκεφθεί το σημείο ώστε να «υποστηρίξει όσους το χρειάζονται». Το σημείο του δυστυχήματος επίσης επισκέφτηκαν ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Αχ. Καραμανλής, ο οποίος παραιτήθηκε το απόγευμα της 1ης Μαρτίου, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Νίκος Ανδρουλάκης. και ο γενικός γραμματέας του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας. Παραιτήθηκαν μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Σπύρος Πατέρας και ο διευθύνων σύμβουλος του ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Βίνης.
Δυστύχημα στα Τέμπη: Οι προειδοποιήσεις, τα αίτια και ο σταθμάρχης

Πριν από το δυστύχημα είχαν γίνει έγγραφες προειδοποιήσεις, κινητοποιήσεις και νομικές ενέργειες των εργαζομένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο, όσον αφορά την υποστελέχωση, την ανεπαρκή συντήρηση και την έλλειψη ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας στους σιδηροδρόμους. Μετά το συγκλονιστικό δυστύχημα, διοργανώθηκαν μαζικές εκδηλώσεις διαμαρτυρίας και απεργίες σε πολλές πόλεις της Ελλάδας.
Σύμφωνα με τον επιθεωρητή του ΟΣΕ, τα αίτια του δυστυχήματος συνοψίζονται στην άκαιρη διέλευση της επιβατικής αμαξοστοιχίας λόγω καθυστέρησης, την απουσία επικοινωνίας μεταξύ του μηχανοδηγού της εμπορικής αμαξοστοιχίας και του σταθμάρχη, την εγκατάλειψη των πόστων εν ώρα υπηρεσίας από δύο σταθμάρχες, και την ολιγωρία ως προς την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος τηλεδιοίκησης και των έργων σηματοδότησης.

Ο σταθμάρχης Λάρισας συνελήφθη και προσήχθη στον εισαγγελέα. Στην πρώτη του κατάθεση αναγνώρισε ότι δρομολόγησε το επιβατικό τρένο σε λάθος ράγες, κατανοώντας το σφάλμα του όταν, αργότερα, ενημερώθηκε για το δυστύχημα. Για κατάθεση κλήθηκε επίσης ο εκπρόσωπος της εταιρείας Hellenic train. Στις 5 Μαρτίου ο σταθμάρχης, μετά την απολογία του, κρίθηκε ομόφωνα ως προφυλακιστέος. Αντιμετωπίζει κατηγορίες όπως για κακουργηματική πράξη διατάραξης της ασφαλείας των συγκοινωνιών και πλημμεληματικό αδίκημα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή και της σωματικής βλάβης από αμέλεια κατά συρροή.