Γράφει ο Γιάννης Μητράκος

«Σαν βγεις στον πηγαιμό…» για το κέντρο κι όχι μόνο της Σπάρτης πρέπει να οπλιστείς με μια γερή δόση υπομονής και καρτερικότητας, διαφορετικά κινδυνεύεις να βρεθείς πρωταγωνιστής, είτε σε τροχαίο ατύχημα, είτε σε καυγά μεταξύ οδηγών που ο καθένας τους ερμηνεύει τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας κατά το δοκούν.

Στις ώρες αιχμής: 8 το πρωί, 2 μετά το μεσημέρι, 6 το απόγευμα και 8 το βράδυ στις κεντρικές διασταυρώσεις της πόλης μας γίνεται το ανάθεμα. Ουρές αυτοκινήτων, εκνευρισμός, χειρονομίες, υβριστικές εκφράσεις, ένταση και ό,τι άλλο μπορεί κανείς να φανταστεί. Κι όταν έλθει η σειρά σου να περάσεις απέναντι ανάβεις λαμπάδα στο Θεό να μην παραβιάσει κάποιος την προτεραιότητα και καρφωθεί επάνω σου.

Σπάρτη, η πόλη της κυκλοφοριακής αναρχίας. Οι κεντρικές οδικές αρτηρίες (λεωφόρος Κ. Παλαιολόγου, Λυκούργου κ.α.) είναι καθημερινά κατακλυσμένες από αυτοκίνητα κάθε λογής κινούμενα, ακίνητα, παρκαρισμένα και το χειρότερο διπλοπαρκαρισμένα. Κορναρίσματα παρατεταμένα για να «ευαισθητοποιηθούν» οι παραβάτες οδηγοί, οι οποίοι δικαιολογούνται με αφοπλιστική αφέλεια λέγοντας: «Και πού να παρκάρω»; Και πεζοί που διέρχονται από το οδόστρωμα απ’ όπου θέλουν κι όποτε θέλουν. Βέβαια αυτοί έχουν μια πειστική δικαιολογία, αφού ελάχιστοι οδηγοί σέβονται τις διαβάσεις πεζών και κατά συνέπεια «όπου και να περάσεις το ίδιο είναι».

Η σωστή κυκλοφορία είναι και θέμα παιδείας των οδηγών και των πεζών, αλλά σε μια πόλη χωρίς φωτεινούς σηματοδότες οι οποίοι αν μη τι άλλο υποχρεώνουν τους πάντες σε εφαρμογή των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, πώς να δημιουργηθεί κυκλοφοριακή κουλτούρα; Με αμετροεπείς δηλώσεις, με επαναλαμβανόμενη υποσχεσιολογία και με ανούσια δρώμενα (λ.χ. εκδηλώσεις για την ημέρα χωρίς αυτοκίνητο) το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Σπάρτης όχι μόνο δεν πρόκειται να λυθεί μα αντιθέτως θα γιγαντωθεί.

Ο Δήμος Σπάρτης δαπάνησε ένα σημαντικό ποσό για τη μελέτη του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης και κατόπιν την έθεσε στο συρτάρι , αρνούμενος την εφαρμογή της προφανώς υπό το κράτος των φανερών και μη αντιδράσεων συγκεκριμένων κύκλων, που βάζουν πάνω απ’ όλα και πριν απ’ όλα τα στενά εννοούμενα μικροσυμφέροντά τους. Εν τω μεταξύ η πόλη υποφέρει κι αναστενάζει…

Το πιο άσχημο είναι ότι από την πλευρά μερικών δημοτικών παραγόντων διαρρέονται απαράδεκτες απόψεις του τύπου: «Η Σπάρτη δεν χρειάζεται φανάρια», «Τα φανάρια θα δημιουργήσουν περισσότερα προβλήματα από αυτά που θα λύσουν», «Τα φανάρια θα κάνουν ζημιά στα μαγαζιά». Κι ας έχει μείνει η Σπάρτη η μοναδική πόλη-πρωτεύουσα της Πελοποννήσου δίχως φωτεινούς σηματοδότες!

Επειδή η κυκλοφοριακή αναρχία βάζει καθημερινά σε κίνδυνο τις ζωές μας, τις περιουσίες μας και κάνει την καθημερινότητά μας δύσκολη και αβάσταχτη, θα πρέπει κι εμείς οι απλοί πολίτες να σταθμίσουμε τις ευθύνες μας και να απαιτήσουμε «εδώ και τώρα» και όχι στο απροσδιόριστο μέλλον να εφαρμοστούν οι προτεινόμενες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και η Δημοτική Αρχή να δείξει έμπρακτα ότι σέβεται τους δημότες της κι ενδιαφέρεται για την επίλυση των προβλημάτων τους.

* Τα άρθρα δεν απηχούν απαραίτητα τη γνώμη του notospress.gr