Το στεγαστικό πρόβλημα των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Σπάρτης είναι πολύ μεγάλο και δε λύνεται με το να προωθείται η μία ανάγκη σε βάρος της άλλης. Σαφέστατα η λύση του στεγαστικού των νηπιαγωγείων είναι ζήτημα απόλυτης προτεραιότητας κι αν ο Δήμος πραγματικά θέλει να λύσει το στεγαστικό τους πρόβλημα έχει άμεσες λύσεις. Κάτι που ο κ. Μοιράγιας αποσιωπά!

Γράφει ο Ευθύμιος Δ. Τουρνάς

ΣΠΑΡΤΗ. Θα ήθελα, ως απλός πολίτης να κάνω μια σειρά από παρατηρήσεις σχετικά με το σημερινό σας θέμα με τίτλο «Γιατί η παράταξη Δούκα δεν ψήφισε τη δημιουργία του 6ου Δημοτικού Σχολείου».

Καταρχήν είναι σαφέστατο ότι η κατάσταση με τα νηπιαγωγεία της Σπάρτης είναι απαράδεχτη και είναι άμεσης προτεραιότητας η επίλυση του στεγαστικού τους. Αυτό δεν το αρνείται κανείς, ούτε το Δημοτικό Συμβούλιο που στη συγκεκριμένη συνεδρίαση είχε να εξετάσει ένα τελείως διαφορετικό θέμα, το χτίσιμο ενός Δημοτικού Σχολείου που επίσης υπάρχει οξύτατο στεγαστικό πρόβλημα. Και η πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο ανακλά πιστεύω και την κοινωνική πλειοψηφία.

Παράλληλα με το στεγαστικό πρόβλημα των νηπιαγωγείων υπάρχει οξύ και σοβαρό ζήτημα στέγασης των δημοτικών σχολείων της πόλης. Το ότι στεγάζονται σε δημόσια κτίρια δεν αλλάζει το γεγονός ότι μεγάλος αριθμός μαθητών αναγκάζεται να φοιτά σε εντελώς ακατάλληλους χώρους που χρησιμοποιούνται ως αίθουσες διδασκαλίας. Αριθμός, ανάλογος σχεδόν με τον αριθμό των νηπίων/προνηπίων που φοιτούν σε ακατάλληλα κτίρια νηπιαγωγείων.

Συγκεκριμένα:

Πάνω από 80 παιδιά σήμερα (τέσσερα τμήματα) στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Σπάρτης (κτίριο 53 ετών χωρίς οικοδομική άδεια με πολλά προβλήματα υποδομών, που διαθέτει από κατασκευής 8 αίθουσες διδασκαλίας αλλά λειτουργεί ως 12/θέσιο) στεγάζονται σε εντελώς ακατάλληλους χώρους που προορίζονταν για αποθήκες ή γυμναστήριο, χωρίς -κι αυτό έχει ιδιαίτερη αξία εν μέσω πανδημίας- το ελάχιστο: τον κατάλληλο εξαερισμό. Να μη συζητήσουμε την έλλειψη εργαστηρίων , βιβλιοθήκης και άλλων ανάλογων υποδομών που αποτελούν πολυτέλεια.

Στο όμορο 4ο Δημοτικό Σχολείο Σπάρτης, που έχει 6 αίθουσες διδασκαλίας αλλά λειτουργεί ως 8/θέσιο, δύο τμήματα στεγάζονται στον πολυχώρο εκτός διδακτηρίου, με πρόχειρα χωρίσματα που καμία προδιαγραφή αίθουσας διδασκαλίας δεν ικανοποιούν στο ελάχιστο.

Τα δύο αυτά σχολεία επιβαρύνονται με την περιφέρεια του 6ου Δημοτικού Σχολείου που δεν μπορεί η ελληνική πολιτεία από το 1984 να χτίσει (!!!). Τα 6 τμήματα (περίπου 120 παιδιά σήμερα) που χρησιμοποιούν ως αίθουσες διδασκαλίας εντελώς ακατάλληλους χώρους συγκροτούν την αναγκαιότητα ενός 6/θεσίου Δημοτικού Σχολείου στη νοτιοδυτική αναπτυσσόμενη πλευρά της πόλης. Εκτός αν δεχτούμε ότι η Σπάρτη πεθαίνει!

Και δεν είναι τα μόνα προβλήματα που υπάρχουν. Δεκάδες παιδιά δημοτικού αναγκάζονται κάθε πρωί να περνούν την επικίνδυνη λεωφόρο Παλαιολόγου για να φτάσουν στο 3ο Δημοτικό (που δε θα γινόταν αν υπήρχε το 6ο Δημοτικό) ενώ ο κυκλικός κόμβος "μπουκώνει" από τα αυτοκίνητα γονέων του Νέου Κόσμου που φοβούνται να αφήνουν 6χρονα και 8χρονα να περνάνε με τα πόδια την επικίνδυνη λεωφόρο.

Όσον αφορά στην επίλυση του στεγαστικού των Δημοτικών με αλλαγή των ορίων, όσα ακούστηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο είναι εντελώς ανακριβή. Η περιοχή του Νέου Κόσμου (6ο Δημοτικό) δεν έχει καμία απολύτως διασύνδεση με την Καλογωνιά (καμία πρόσβαση παρά μόνο το στενό γεφύρι της Μαγουλίτσας) ώστε να μοιραστεί παιδιά ή να αποδυναμώσει το 7ο Δημοτικό, το μαθητικό δυναμικό του οποίου είναι αυξημένο ήδη. Επίσης δεν υπάρχει καμία περίπτωση οι γονείς από το Χατίπι (νοτιοδυτικά όρια του 3ου Δημοτικού) να πηγαίνουν τα παιδιά τους στον Άγιο Ιωάννη που ναι μεν το σχολείο έχει μόλις 60 παιδιά και μπορεί να ενισχυθεί αλλά οι κτιριακές του υποδομές δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για 6/θέσιο σχολείο σε καμία περίπτωση. Εδώ οι γονείς από τις Καμάρες και το Πολύδεντρο, παρότι η πολιτεία έχει εξασφαλίσει μεταφορά, με χίλια τερτίπια αποφεύγουν να πηγαίνουν τα παιδιά τους το 7ο Δημοτικό (Καλογωνιά) όπου ανήκουν.

Ακόμα όμως και για τα νηπιαγωγεία που αναφέρει ως προτεραιότητα ο κ. Μοιράγιας, η πρόταση της δημοτικής αρχής (εισήγηση) αφορούσε πάνω χωροταξικά από το ¼ του οικιστικού ιστού της πόλης (οι περιφέρειες του 3ου, 4ου 5ου και 7ου Νηπιαγωγείου καλύπτουν σχεδόν το σύνολο της νοτιοανατολικής και νοτιοδυτικής πλευράς της Σπάρτης με εξαίρεση την ευρύτερη περιοχή στις Νέες Εργατικές Κατοικίες). Αν υλοποιηθεί, οι αποστάσεις μετακίνησης από την ευρύτερη περιοχή του ΚΤΕΛ μέχρι το Χατίπι ξεπερνούν τα οριζόμενα από τη νομοθεσία, άρα θα έπρεπε να υπάρχει και πρόβλεψη για μεταφορά (υπάρχει;). Είναι άραγε οι γονείς από τις παραπάνω περιοχές διατεθειμένοι να μεταφέρουν τα παιδιά τους στη θέση που προτάθηκε για πολυδύναμο νηπιαγωγείο ή θα εξασφαλίσει ο Δήμος πιστοποιημένα λεωφορεία με οδηγούς και συνοδούς για νήπια;

Περαιτέρω, στο συγκεκριμένο σημείο που είναι το επίμαχο οικόπεδο η πρόσβαση γίνεται από στενούς δρόμους (Παυσανίου, Νίκης, Αφροδίτης, Επισκόπου Δανιήλ) κι εφόσον τα νήπια κινούνται με τους γονείς τους με αυτοκίνητα (σε αντίθεση με παιδιά του δημοτικού ειδικά των μεγάλων τάξεων που περπατούν) θα δημιουργείται καθημερινά πολύ μεγάλο κυκλοφοριακό φορτίο, αν συγχωνευτούν 4 Νηπιαγωγεία σε ένα πολυθέσιο (γιατί νομικά δεν υφίσταται ο όρος «πολυδύναμο», επίσης σοβαρό λάθος της εισήγησης της δημοτικής αρχής).

Τέλος, στην πρόταση που πλειοψήφησε για κατασκευή κτιριακού συγκροτήματος που θα στεγάσει το 6ο Δημοτικό – 7ο Νηπιαγωγείο ας μην αγνοούμε ότι περιλαμβάνεται… ΚΑΙ ένα 2/θέσιο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο που με τα σημερινά δεδομένα του μαθητικού δυναμικού θα απορροφήσει το 3ο και το 7ο Νηπιαγωγείο, το ήμισυ αυτών για τα οποία έγινε η εισήγηση από τη δημοτική αρχή δηλαδή!

Το στεγαστικό πρόβλημα των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της πόλης είναι πολύ μεγάλο και δε λύνεται με το να προωθείται η μία ανάγκη σε βάρος της άλλης. Σαφέστατα η λύση του στεγαστικού των νηπιαγωγείων είναι ζήτημα απόλυτης προτεραιότητας κι αν ο Δήμος πραγματικά θέλει να λύσει το στεγαστικό τους πρόβλημα έχει άμεσες λύσεις.

Κάτι που ο κ. Μοιράγιας αποσιωπά!

Γιατί πραγματικά, αν θέλει να λύσει το στεγαστικό των νηπιαγωγείων ο Δήμος έχει άμεσες λύσεις. ΑΜΕΣΕΣ!

Διαθέτει με την επέκταση του σχεδίου πόλης στην νοτιοανατολική και νοτιοδυτική πλευρά της πόλης τρία οικόπεδα, στα οποία μπορεί να χτίσει αυτόνομα διθέσια νηπιαγωγεία δυναμικότητας 50 νηπίων/προνηπίων έκαστο με κόστος λιγότερο από 900.000 € (τόσο περίπου στοίχισε το 12ο 2/θέσιο ολοήμερο Νηπιαγωγείο στο διοικητήριο), χωρίς να χρειάζονται δαπανηρές και χρονοβόρες διαδικασίες όπως η αλλαγή χρήσεων γης, μελέτες (υπάρχουν έτοιμες για αυτού του τύπου βαριάς κατασκευής από τα Ελληνικά Ακίνητα Α.Ε.) ή διεθνείς διαγωνισμούς που επιβάλλονται για την κατασκευή μεγάλων σχολικών κτιρίων (κι αυτό αφορά και στην πρόταση για κατασκευή «πολυδύναμου» νηπιαγωγείου). Χρηματοδότηση που σύμφωνα με όσα συζητήθηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο της 19ης Οκτωβρίου 2020 έχει εν μέρει εξασφαλιστεί από το ίδρυμα Μελά. Άρα αν υπάρχει πολιτική βούληση άμεσα μπορεί να προχωρήσει στο χτίσιμο και να απαλύνει το στεγαστικό πρόβλημα των νηπιαγωγείων. Επιπλέον διαθέτει τη δωρεά Πιλάλα, οικοδομήσιμο οικόπεδο επίσης πολύ κοντά στο κέντρο της πόλης.

Κι αν ακόμα ο Δήμος θέλει «πολυδύναμα» νηπιαγωγεία μπορεί να προχωρήσει στο σχέδιό του στα δύο άλλα μεγάλα οικόπεδα που διαθέτει, το ένα στην περιοχή των Νέων Εργατικών Κατοικιών που έχει δεσμεύσει με το σχέδιο πόλης οριοθετημένο για το 8ο Δημοτικό - 9ο Νηπιαγωγείο (αφού προηγηθεί η αλλαγή χρήσεων γης με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε χρονοκαθυστέρηση) ή στο οικόπεδο δωρεάς Πιλάλα (λεγόμενο και Πιλάλειο), που είναι το πιο κεντρικό οικόπεδο που διαθέτει και πραγματικά μπορεί να έχει νόημα ένα μεγάλο νηπιαγωγείο αφού είναι κοντά στο κέντρο και θα λειτουργεί ακτινωτά στον οικιστικό ιστό με πρόσβαση και περιορισμένες ανάγκες μεταφορών κι όχι στις παρυφές του.

Αυτά τα οικόπεδα αφενός δεν έχουν τη φόρτιση που υπάρχει μετά από 36 χρόνια προσπαθειών για την ανέγερση του 6ου Δημοτικού Σχολείου Σπάρτης και -το κυριότερο- δε στερούν από την πόλη τη μόνη προοπτική για ένα σύγχρονο Δημοτικό Σχολείο που έχει απόλυτη ανάγκη όσο και τα νηπιαγωγεία, στην αναπτυσσόμενη νοτιοανατολική πλευρά της.

Μια πλευρά που, λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα της οικιστικής ανάπτυξης στη Μαγούλα και το Χατίπι είναι η μόνη με προοπτικές ανάπτυξης, ειδικά τώρα που ανοίγουν νέοι οδικοί άξονες (νέα γέφυρα Ευρώτα, περιμετρική). Στην πλευρά αυτή τα ήδη ιδιαίτερα επιβαρυμμένα 3ο και 4ο Δημοτικό δεν μπορούν να απορροφήσουν ενδεχόμενη μεγάλη αύξηση του μαθητικού δυναμικού, έστω στους ήδη ακατάλληλους χώρους τους, ενώ αν χαθεί αυτό το οικόπεδο άλλος διαθέσιμος δημόσιος χώρος δεν υπάρχει. Χωρίς να υπολογίσουμε τις στεγαστικές ανάγκες που θα προκύψουν από ενδεχόμενη ενσωμάτωση των προσφύγων. Η εμμονή με το οικόπεδο του 6ου Δημοτικού – 7ου Νηπιαγωγείου είναι πραγματικά ανεξήγητη.

Όλα τα παραπάνω, που προφανέστατα γνωρίζει και ορθώς κατά την ταπεινή μου άποψη έλαβε υπόψη της η πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου, σας τα παραθέτω, ως απλός πολίτης, για την πληρότητα του ρεπορτάζ. Ευχής έργο θα ήταν να αναδειχτούν, δεδομένου ότι το στεγαστικό πρόβλημα των σχολικών μονάδων στη Σπάρτη είναι συνολικό, δεν αφορά μόνο στα νηπιαγωγεία, ενώ αντιδράσεις και μάλιστα έντονες υπάρχουν και στην περίπτωση αναστολής της διαδικασίας κατασκευής του πολύπαθου 6ου Δημοτικού.

Ευχαριστώ για τον χρόνο και την προσοχή σας.