Τι δείχνουν τα στοιχεία της IRI για την ανάπτυξη εν μέσω τουριστικής κρίσης και την ώθηση στις πωλήσεις τον Σεπτέμβριο

Ανάπτυξη 9,7% από την αρχή του 2020 και 5% την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου.

ΕΛΛΑΔΑ. Παρά τις δυσμενείς συνέπειες στη ζήτηση λόγω περιορισμένης τουριστικής κίνησης τους θερινούς μήνες – γεγονός που έφερε καθίζηση στα έσοδα όλων σχεδόν των κλάδων του λιανεμπορίου το φετινό καλοκαίρι – τα supermarket της χώρας συνέχισαν να γράφουν θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, με την αύξηση του τζίρου στο τρίμηνο Ιούνιος – Αύγουστος να διαμορφώνεται γύρω στο 2,5% και τις πρώτες ημέρες του φθινοπώρου να δίνουν νέα ώθηση στις πωλήσεις.

Η έναρξη της σχολικής χρονιάς και η προετοιμασία για τη νέα σεζόν τόνωσε περαιτέρω τις πωλήσεις στα καταστήματα του οργανωμένου λιανεμπορίου, τόσο στα αστικά κέντρα όσο και στην περιφέρεια, όπου η αγορά συνεχίζει να αποσπά μερίδια από εξειδικευμένα καταστήματα.

Ειδικότερα, η αγορά μπήκε με το δεξί στον Σεπτέμβριο, καθώς η αύξηση του τζίρου ανέρχεται σε 5% την πρώτη εβδομάδα διαμορφώνοντας έναν ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 9,7% από την αρχή του έτους, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI.

Παρατηρώντας τα στοιχεία για την πορεία της αγοράς μετά την επανεκκίνηση του τουρισμού διαπιστώνεται ότι το αποτύπωμα είναι θετικό, καθώς ο ρυθμός ανάπτυξης, που υπολειπόταν του 3% τον Ιούλιο (από 29/6 έως 26/7) έφτασε να ξεπεράσει το 4,5% τον Αύγουστο (27/7 έως 30/8). Ειδικά τον Σεπτέμβριο ο ρυθμός διαμορφώνεται σε 5% στις 6/9 και ο τζίρος των 340 ταχυκίνητων κωδικών που μετρά η IRI ανήλθε σε 120,5 εκατ. ευρώ από 114,5 εκατ. ευρώ την ίδια περίοδο πέρυσι. Οι επιδόσεις αυτές κρίνονται εξαιρετικά θετικές σε μια περίοδο που ένα ευρύ φάσμα επιχειρήσεων του λιανεμπορίου σημείωσε διψήφια πτώση πωλήσεων λόγω της απουσίας εκατομμυρίων τουριστών, που επισκέπτονται παραδοσιακά τη χώρα μας αυτή την περίοδο. Χάρης στην αυξημένη εγχώρια ζήτηση η αγορά των supermarket αντιστάθμισε αυτό το κενό ενώ τείνει να ισορροπήσει σε επίπεδα υψηλότερα από αυτά στα οποία κυμαινόταν η αξία της πριν από την πανδημία.

Αναφορικά με τις επιδόσεις ανά κατηγορία, την εβδομάδα που τελείωσε στις 6/9/2020 τα είδη οικιακής φροντίδας και προσωπικής περιποίησης και υγιεινής βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή, με ανάπτυξη 7,7% και 7% αντίστοιχα ενώ τα τρόφιμα αναπτύχθηκαν με ρυθμό 3,4%. Στα υπόλοιπα είδη η αύξηση ξεπέρασε το 10% δίνοντας το στίγμα της σταθερής απόσπασης μεριδίων από άλλους κλάδους του λιανεμπορίου.

Ανά περιφέρεια

Τις παραπάνω τάσεις επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία ανά γεωγραφική περιφέρεια, με την Κρήτη, που αντιστοιχεί στο 7% της αγοράς, να περιορίζει τις διψήφιες απώλειες που έφτασε να γράφει τον Ιούλιο (-14%). Με βάση τα επικαιροποιημένα στοιχεία είναι η μόνη περιοχή που σημειώνει πτώση αλλά εξαιρετικά περιορισμένη, στο 1,2%. Μεγαλύτερη δυναμική εμφανίζει η Πελοπόννησος, με ανάπτυξη 12,4% ακολουθούμενη από την Κεντρική Ελλάδα, με ρυθμό 6,9%. Στην Αττική, που αντιπροσωπεύει σχεδόν το 51% της αγοράς η ανάπτυξη είναι της τάξης του 5,3% ενώ στη Θεσσαλονίκη σημειώνεται αύξηση 4,1%.

Επίσης, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η πλειοψηφία των καταναλωτών προτιμά τα υπερμάρκετ για ψώνια εν μέσω πανδημίας, προφανώς για λόγους μεγαλύτερης άνεσης και ασφάλειας αλλά και πιο ενημερωμένης γκάμας προϊόντων. Τα στοιχεία της IRI δείχνουν αύξηση τζίρου 13,6% στα supermarket άνω των 2.500 τ.μ., αύξηση 5% σε αυτά με επιφάνεια από 1.000 τ.μ. έως 2.500 τ.μ. ενώ πιο ήπια είναι η ανάπτυξη για μικρότερους χώρους (2,8% για καταστήματα 400 έως 1.000 τ.μ. και 1,8% για ακόμη μικρότερα).