Γράφει ο Γεώργιος Αλατσάς*

Η φράση «Οφθαλμός αντί οφθαλμού» περιέχεται και την διαβάζουμε στην Παλαιά Διαθήκη αλλά είναι και αυτή, όπως κι άλλες φράσεις, διαστρεβλωμένη ως προς το νόημά της καθώς όλοι πιστεύουμε λαθεμένα πως εννοεί ότι αν σου βγάλουν το μάτι δικαιούσαι να βγάλεις και εσύ το μάτι του άλλου. Λάθος!

Η επιθετική, φαινομενικά, αυτή η φράση δόθηκε με αυτό τον τρόπο καθώς οι άνθρωποι την εποχή εκείνη ήταν αμόρφωτοι και δεν αντιλαμβάνονταν εύκολα σύνθετα νοήματα. Οπότε για να αντιληφθούν τι κακό μπορεί να συμβεί ως ανταπόδοση προηγούμενης αδικοπραξίας, χρησιμοποιήθηκε αυτή η έκφραση για να σκεφτούν οι άνθρωποι της εποχής εκείνης πως δεν πρέπει να βγάζουν το μάτι του συνανθρώπου τους γιατί μετά αυτός θα βγάλει το δικό τους. Άρα στην ουσία είναι εντολή ειρηνική και όχι πολεμοχαρής.

Η αντίστοιχη εντολή στην Καινή διαθήκη είναι η εξής:

«Όπως θέλετε να συμπεριφέρονται οι άνθρωποι σε εσάς με τον ίδιο τρόπο να συμπεριφέρεστε και εσείς στους άλλους».

Είναι αυτό που συμβουλεύουμε τα μικρά παιδιά , δηλαδή «να κάνεις στον άλλον ό,τι θέλεις να κάνουν και οι άλλοι σε σένα». Αυτή η εντολή δεν αντικαθιστά αλλά αντίθετα συμπληρώνει και κάνει πιο κατανοητή την εντολή της παλαιάς διαθήκης. Ή αλλιώς λέμε « μην κάνεις στον άλλον ό,τι δεν θέλεις να κάνουν σε εσένα».

Άρα λοιπόν τόσο και η πρώτη εντολή, «Οφθαλμός αντί οφθαλμού» όσο και η δεύτερη που προανέφερα, είναι εντολές αγάπης. Αν αγαπάμε τον άλλον δεν θα θέλουμε ούτε να τον βλάψουμε ούτε να του βγάλουμε το μάτι, αρκεί να σκεφτούμε πώς θα ήταν να ήμασταν εμείς στη θέση τού αδικημένου και του μονόφθαλμου.

Από τον τόμο «Β’ Κυριακοδρόμιο», του αρχιμανδρίτη Νεκτάριου Μουλατσιώτη, αυτά τα χρήσιμα διάβασα και έμαθα και εγώ και ήθελα να μοιραστώ μαζί σας και ας ελπίσουμε να τα εφαρμόσουμε όλοι στη ζωή μας.

ΥΓ: Και όποιος δεν μπορεί να θυμάται όλα τα παραπάνω, ας θυμάται ένα πράγμα, δηλαδή να ενεργεί και να δρα με αγάπη προς τον συνάνθρωπο και τον Θεό πάνω από όλα.

(*) Μαθηματικός

* Τα άρθρα δεν απηχούν απαραίτητα τη γνώμη του notospress.gr