Γράφει ο Τάσος Ευόρας

Οι κάθε είδους «προοδευτικοί», οι «κουλτουριάρηδες»,... (όχι οι πραγματικά καλλιεργημένοι, οι άνθρωποι με πνευματικό και πολιτισμικό υπόβαθρο...) της Τέχνης και των ΜΜΕ, έφεραν και διέδωσαν στην ελληνική γλώσσα την λέξη «κιτς»!... Όχι γιατί δεν μπορούσαν να προφέρουν την οικεία λέξη «κακογουστιά», αλλά επειδή ήθελαν να επιδείξουν το δήθεν υψηλό επίπεδό τους σε θέματα αντίληψης περί του ωραίου , να επιδείξουν την κοσμοπολίτικη ανοησία τους.!!!

Όπως συμβαίνει σε λαούς χωρίς παιδεία, την λέξη «κιτς», άρχισαν να αναμασούν, οι λογής-λογής ξεπεσμένοι της Τέχνης και του Πολιτισμού, οι επιδειξίες κενοί ντενεκέδες, οι φύσει δουλοπρεπείς και θέσει γραικύλοι!... Και αντιστάσεως μη ούσης, η λέξη ελληνοποιήθηκε, καθιερώθηκε και... «τουρκοπαντρεύτηκε»!...

Γράφω αυτά τα λίγα, για να δικαιολογήσω την χρήση της «λέξης» στον τίτλο του άρθρου μου, προκειμένου να τονίσω τις ακόλουθες επισημάνσεις μου, όπου για την οικονομία του χώρου αναγκάζομαι να συμφωνήσω στη χρήση της, κυρίως όμως θεωρώ πως είναι ευκαιρία ανάλυσης για τους αναγνώστες, του τρόπου διάβρωσης της γλώσσας μας!...

Κατά τα λοιπά: Μπορούμε να πούμε πως... το «σεμεδάκι» στην τηλεόραση της γιαγιάς, δείχνει κακογουστιά έστω και αν αυτό ταιριάζει με το όλο περιβάλλον και μάλλον η τηλεόραση είναι το «ξένο» στον χώρο αντικείμενο!... Έστω και αν αυτό το «σεμεδάκι» δείχνει την διάθεση επίδειξης της τέχνης και του κόπου της νοικοκυράς!... Και όπως και να το κάνουμε, σε μια «μοντέρνα» κατοικία με σύγχρονη επίπλωση, «βγάζουν μάτι» οι βαριές κλασικές κουρτίνες!...

Όταν είδα λοιπόν, την μοντέρνα φωτεινή επιγραφή στο νεοκλασικό κτίριο του Δημαρχείου, αμέσως σκέφτηκα την λέξη «καρακιτσαριό», για να τονίσω την αισθητική μου αντίθεση στο κατά τα άλλα απαραίτητο «έργο» του Δημαρχείου!...

Και από τους περισσότερους Δημοτικούς Συμβούλους, δεν είχα ιδιαίτερες αξιώσεις!... Γιατί μερικοί θα μπορούσαν να βάλουν φωτεινή επιγραφή ακόμη και στην... Ακρόπολη!... Αλλά οι άλλοι; Ο Δήμαρχος; Τόσο εύκολα ενδίδουν στην λογική του... «πλήρωνε και μη ερεύνα»;

Δεν γνωρίζω πόσο στοίχισε το έργο στον Δήμο, ούτε ποιός το πρότεινε, ούτε ποιός το ενέκρινε!... Και καλό θα ήταν να λάβουμε μια σχετική ενημερωτική απάντηση από την αρμοδία υπηρεσία του Δήμου!...

Θα θυμίσω μόνον πως η παλαιά φωτεινή επιγραφή που πράγματι κοσμούσε την μετόπη του Δημαρχείου, ήταν κατασκευασμένη από μεταλλικά πλαίσια που συνέθεταν κάθε γράμμα, και μέσα σ΄αυτά ήταν σε σειρά οι λάμπες φωτισμού!... Πολύ εύκολη κατασκευή σήμερα και ίσως λιγότερο δαπανηρή!... Και κυρίως, απολύτως ενερμονισμένη με τον αρχιτεκτονικό χαρακτήρα του κτιρίου!...

Αυτή (η παλαιά) επιγραφή, έλεγε, Δ-Η-Μ-Α-Ρ-Χ-Ε-Ι-0-Ν, με Ν στο τέλος!... Λέξη, την οποία κατά την πρώτη αναπαλαίωση του Δημαρχείου, ο φίλος Γιώργος Γιαξόγλου θέλησε να ανακαινίσει... Και εντελώς αυθαίρετα (;) έκοψε το γράμμα Ν για να «συνταιριάξει» το έργο με τις τότε (και τώρα) κρατούσες απόψεις των «προοδευτικών» περί αποβολής και κατάργησης των Νι και Σίγμα και άλλων γραμμάτων από την γλώσσα μας, προκειμένου ανεπαισθήτως να την φέρουμε σε παρά φύσιν επαφή με την αγγλική, κατά... τις επιταγές της κυρίας Διαμαντοπούλου!...

Προσέξτε τώρα και κάτι άλλο: Η πρώτη αναπαλαίωση του Δημαρχείου, έγινε κατά την Δημαρχία Γεωργίου Σαϊνόπουλου, με χρήματα που διέθεσε το Υπουργείο Εμπορίου επί Υπουργίας Ιωάννη Βαρβιτσιώτη!...

Και προς τιμήν τους, εντοιχίσθηκε πλάκα στην είσοδο του Δημαρχείου. Η οποία όμως γράφει πως το έργο έγινε... «επί Δημάρχου Σαϊνοπούλου»!... Δηλαδή... στην πλάτη του αειμνήστου!... Και όχι «επί Δημαρχίας Σαϊνοπούλου», που είναι το σωστό!... Και το έχω γράψει και το έχω ξαναγράψει, γιατί θυμάμαι το χαμόγελο του αειμνήστου Προέδρου της Δημοκρατίας Κων. Τσάτσου που στάθηκε και διάβασε την επιγραφή!... Και όσοι γνώριζαν έγνεψαν... συγκαταβατικά!... Από τότε βέβαια οι κατά καιρούς Δήμαρχοι δεν διόρθωσαν τίποτα... με γράφουν και με ξαναγράφουν, γιατί είναι ανίκανοι ακόμη και την ονομασία του Δήμου να αλλάξουν από «Δήμος Σπάρτης» σε «Δήμο Σπαρτιατών» που είναι το σωστό!... Γιατί ο Δήμος δεν είναι συνάθροιση κτιρίων αλλά πολιτών!... Αντί λοιπόν να διορθώσουμε πράγματα που δεν χρειάζονται δαπάνες, στεκόμαστε σε... μεγελεπίβολους οραματισμούς, οι οποίοι όμως πρέπει να υπάρχουν και να προωθούνται, όταν είναι προϊόν της σκέψης του Δημάρχου και των πολιτών και όχι των κατά καιρούς, επιτήδειων μελετητών και εργολάβων!...

Γιατί τα έργα στο Δήμο, δεν γίνονται για τους καθηγητάδες και τους εργολήπτες αλλά για τους πολίτες και την πόλη!...

Και δικαίως τίθεται το ερώτημα: Πόσα άτομα συγκροτούν το επιστημονικό και διοικητικό προσωπικό της Πολεοδομικής Υπηρεσίας του Δήμου; Και πόσα έχουν οι Τεχνικές Υπηρεσίες; Και γιατί δεν συντάσσονται μελέτες για τα έργα του Δήμου από τις αρμόδιες Υπηρεσίες; Και γιατί γίνονται εργολαβίες για την κατασκευή και των πιο ασήμαντων έργων; Πόσα μηχανήματα έχει ο Δήμος και γιατί βρίσκονται όλα αυτά στην αχρησία, αν όχι σε αχρηστία;

Και το ερώτημα, βεβαίως, ολοκληρώνεται αν και κατά πόσον, η πρακτική αυτή, δημιουργεί την εύλογη ή μη υπόνοια στους πολίτες, ότι κάποιοι ενδεχομένως χρηματίζονται!... «Λαδώνονται» κατά το κοινώς λεγόμενο, και ποικιλοτρόπως ευνούν αυτή την πρακτική των τελευταίων δεκαετιών!...

Όλα αυτά, βεβαίως, κάποιος θα έπρεπε να τα έχει επισημάνει στον νέο Δήμαρχο κ. Π. Δούκα για να έχουν ληφθεί μέτρα, ορατά στους πολίτες!... Διαφορετικά, θα βλέπουμε «έργα» που καταστρέφουν την πόλη, ενώ στοιχίζουν πανάκριβα, όπως έγινε με την «ανακαίνιση» της Κεντρικής Πλατείας, όπου μετά από μια εικοσαετία, ο ίδιος μελετητής θέλει να «επεκτείνει το έργο του» το τόσο... «εποικοδομητικά προωθημένο» στην Παλαιολόγου και τη Λυκούργου!...

Εύχομαι αυτή η στήλη, να είναι χρήσιμη στον κ. Δήμαρχο, τώρα και στο μέλλον, στον οποίο οι συμπολίτες προσέβλεψαν με εμπιστοσύνη!... Γιατί προφανώς, η ετήσια περίοδοε χάριτος είναι αρκετή!...

* Τα άρθρα δεν απηχούν απαραίτητα τη γνώμη του notospress.gr