Στο δεύτερο εξάμηνο του 2021 ο διαγωνισμός

ΠΑΤΡΑ. Με προϋπολογισμό άνω του μισού δισεκατ. ευρώ (514 εκατ. με τον ΦΠΑ) θα προκηρυχθεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2021 ο διαγωνισμός για τη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας. Ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής παρουσίασε, σε εκδήλωση στην Πάτρα, το νέο σχέδιο του υπουργείου ώστε να καμφθούν οι αντιδράσεις της δημοτικής αρχής που ήθελε πλήρη υπογειοποίηση της διέλευσης. Από τις δηλώσεις του υπουργού δεν προκύπτει αν ο διαγωνισμός θα γίνει με τη μέθοδο τους ανταγωνιστικού διαλόγου.

Σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή η νέα σιδηροδρομική γραμμή θα περάσει από την ίδια ακριβώς χάραξη με την σημερινή. «Στην γραμμή που λειτουργεί σήμερα κι από μονή θα γίνει διπλή. Αλλά ένα πολύ μεγάλο μέρος της, από υπέργειο σήμερα θα το κάνουμε υπόγειο», ανέφερε και τόνισε: «Άρα κανείς να μην φοβάται ότι δήθεν ‘‘θα κοπεί στα δύο η πόλη με νέα σιδηροδρομική γραμμή’’... Το αντίθετο. Θα απελευθερώσουμε πολύ μεγάλο μέρος της πόλης από τη σημερινή γραμμή. Και θα το αποκαταστήσουμε με αναπλάσεις σε περίπου 70 στρέμματα».

Όπως εξήγησε, η κάθοδος της γραμμής, δηλαδή η αρχή της υπογειοποίησης, θα γίνει πριν την οδό Κανελλοπούλου και η άνοδος στην περιοχή της ακτής Δυμαίων. Πρόσθεσε πως «μιλάμε, δηλαδή, πρακτικά για το σύνολο του πυκνού αστικού ιστού της Πάτρας. Επιπλέον, άλλα 1,7 χιλιόμετρα περίπου είναι αθροιστικά οι ράμπες ανόδου και καθόδου. Ενώ τα επιφανειακά τμήματα, συνολικά θα αθροίζουν περίπου 3,8 χιλιόμετρα, εκτός πυκνής αστικής δόμησης».

Επιπλέον, ο Προαστιακός συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά, καθώς διατηρούνται και οι 8 υφιστάμενες στάσεις στο μήκος του έργου και 6 από αυτές μετατρέπονται σε υπόγειες, ενώ παράλληλα προστίθεται και μια επιπλέον στάση στο νέο Λιμάνι. Ομοίως διατηρείται και η διασύνδεση με τον Πύργο. Τέλος, «καταργούνται όλες οι επικίνδυνες υφιστάμενες ισόπεδες διαβάσεις και αντικαθίστανται από ανισόπεδες διαβάσεις οχημάτων και δέκα πεζογέφυρες, για απόλυτη ασφάλεια».

Ο κ. Καραμανλής έδειξε, μάλιστα, ένα διάγραμμα της γραμμής, στο οποίο φαίνεται το τμήμα το οποίο θα είναι υπόγειο, καθώς και τους 9 σταθμούς που προβλέπονται. Η κατάληξη θα είναι στο νέο λιμάνι, όπου θα κατασκευαστεί και μια εξολοκλήρου νέα τερματική στάση. Ο ίδιος είπε πως η υπερταχεία θα διανύει την απόσταση από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, σε μία ώρα και 40 λεπτά. Η υπεραστική επιβατική κίνηση, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.100.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, σχεδόν 1,5 εκατ. επιβάτες. Η επιβατική κίνηση στον προαστιακό, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.900.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, πάνω από 2.600.000 επιβάτες.

Για τη εμπορευματική λειτουργία είπε πως σε πρώτη φάση, θα εξυπηρετεί 3 εμπορικές αμαξοστοιχίες την ημέρα ανά κατεύθυνση στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα, ενώ το 2040 εκτιμάται ότι θα έχουμε 4 εμπορικές την ημέρα στο Θριάσιο – Πάτρα.

Ο υπουργός Υποδομών σημείωσε, ότι η αρχική εκτίμηση του Υπουργείου προέβλεπε μερική υπογειοποίηση, συνολικά γύρω στα 2 χιλιόμετρα. «Θα σας πω κάτι, όμως. Όπως σας είπα ότι μιλώ με ειλικρίνεια στους πολίτες, έτσι εκτιμώ και τους πολίτες που μιλούν με ειλικρίνεια και σοβαρότητα προς εμένα. Άκουσα σοβαρές απόψεις, λοιπόν. Και τα βάλαμε κάτω για να δούμε τι μπορεί πραγματικά να γίνει. Πώς μπορούμε να υπογειοποιήσουμε πολύ μεγαλύτερο μέρος της γραμμής, χωρίς να πάμε σε ανεφάρμοστες προτάσεις».

Να σημειωθεί ότι στην Πάτρα σημειώνονται αντιδράσεις για το σχέδιο Καραμανλή.

Το σχέδιο καλύπτει επτά άξονες:

«Πρώτον: Είναι ρεαλιστικό και μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ. Άρα, μπορεί να γίνει.

Δεύτερον: Απελευθερώνει το κέντρο της πόλης. Αποδίδει την Πάτρα ξανά στους Πατρινούς! Δεν την κόβει στα δύο.

Τρίτον: Ανοίγει την πόλη με μέτωπο προς τη θάλασσα. Όπως είχαμε εξαρχής δεσμευτεί.

Τέταρτον: Είναι περιβαλλοντικά η βέλτιστη λύση. Με ουσιαστικές παρεμβάσεις αστικής ανάπλασης. Πολύ περισσότερο πράσινο. Και μηδενικούς ρύπους στην ατμόσφαιρα.

Πέμπτον: Διατηρεί σε λειτουργία τον Προαστιακό.

Έκτον: Ελαχιστοποιεί την οπτική και ηχητική όχληση.

Έβδομον: Ενισχύει την ασφάλεια, πεζών και οδηγών».