Κάθε Σεπτέμβρη οι αυλές των σχολείων γεμίζουν παιδικές φωνές. Την παράσταση, την πρώτη μέρα της σχολικής χρονιάς, κλέβουν τα γνωστά «πρωτάκια». Τα πρωτάκια τα εντοπίζεις εύκολα, είναι αυτές οι μικρές φατσούλες που κοιτάζουν όλη την ώρα γύρω - γύρω και στέκονται κοντά, κοντά στη μαμά τους…

Από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό
Η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό είναι μια από τις πιο κρίσιμες περιόδους στη ζωή ενός παιδιού. Είναι μια περίοδος γεμάτη αλλαγές. Αλλαγές που έχουν να κάνουν τόσο με την ακαδημαϊκή του πορεία, αλλά και με την ανάπτυξη της κοινωνικότητάς του.

Η πρώτη δημοτικού είναι στην ουσία η αρχή της εκπαιδευτικής ζωής του παιδιού μας. Είναι μια νέα αρχή μετά τον παιδικό σταθμό και το νηπιαγωγείο. Το πρωτάκι μας εφόσον έχει πάει παιδικό σταθμό και νηπιαγωγείο υπερτερεί σε σχέση με τα άλλα πρωτάκια στο ότι:
1. Είναι αρκετά προετοιμασμένο, μιας και έχει ήδη στο σακίδιο του δύο χρόνια σχολικής εκπαίδευσης
2. Παράλληλα περνάει το κατώφλι του δημοτικού εφοδιασμένο με υπομονή, πειθαρχία και με την πρόθεση για συνεργασία.

Φυσικά, οι διαφορές με το νηπιαγωγείο είναι εμφανείς. Τα παιδιά καλούνται να ενταχθούν και να ακολουθήσουν ένα διαφορετικό πρόγραμμα με περισσότερα και πιο συγκεκριμένα μαθήματα, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να μάθουν να ρυθμίζουν τις συμπεριφορές τους με βάση τους κανόνες λειτουργίας μιας τάξης. Μπορεί να δυσκολευτούν σε αυτό, αλλά όταν το καταφέρουν, θα είναι σε θέση να λειτουργήσουν εποικοδομητικά και αποτελεσματικά στα πλαίσια μίας σχολικής τάξης. Η βοήθεια του γονέα για την ομαλή ένταξη του παιδιού σε ένα νέο οργανωμένο σχολικό περιβάλλον, με παραινέσεις, νουθεσίες και την τήρηση ενός δομημένου καθημερινού προγράμματος στο σπίτι, κρίνεται απαραίτητη και εξόχως σημαντική. Έτσι:

Αν είσαι γονιός ενός παιδιού πρώτης δημοτικού, μπορείς να κάνεις τα εξής:
-Ως γονείς πρέπει να φερόμαστε στο παιδί σαν σε μαθητή και όχι σαν σε μωρό. Έτσι το παιδί σιγά σιγά θα αρχίσει να καταλαβαίνει τη σημασία του όρου "μαθητής".
-Η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό μπορεί να δημιουργήσει στο παιδί αλλαγές στη συμπεριφορά του ή στη διάθεσή του. Για το λόγο αυτό πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα παρατηρητικοί τους πρώτους μήνες, να ελέγχουμε τον τρόπο που το παιδί φέρεται και αν τυχόν διαπιστώσουμε ανησυχητικά σημάδια, να τα αντιμετωπίσουμε.
-Δεν απογοητευόμαστε με την πρώτη μαθησιακή δυσκολία που θα έχει το παιδί. Του δίνουμε χρόνο να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και το βοηθάμε να ξεπεράσει τα όποια εμπόδια συναντά στην διαδικασία της μάθησης.

Ρουτίνα

Το παιδί μόλις ξεκινήσει το σχολείο καλό θα είναι να ακολουθεί μία ρουτίνα:

  • Η ώρα που θα κοιμάται και θα ξυπνάει.
  • Το πότε θα παίζει.
  • Πότε και πόση ώρα θα διαβάζει.
  • Να ετοιμάζετε μαζί από το βράδυ την τσάντα και τα ρούχα που θα φορέσει.

Υπάρχουν βέβαια και οι περιπτώσεις εκείνες που το πρόγραμμα λίγο ξεφεύγει. Και το λίγο ακόμα να μείνω ξύπνιος, πιάνει τόπο! Με όσο γλυκό τρόπο κι αν σας ζητούν να μείνουν το βράδυ λίγο ακόμα ξύπνια, καλό θα είναι να μην υποκύψετε.

Για να έχετε όλοι μία όμορφη και ευχάριστη σχολική χρονιά!!

Διεπιστημονική Ομάδα
Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου "Εξέλιξη"