Τον Απρίλιο του 2019, στην έβδομη και όγδοη θέση των προτιμήσεων σε ξενοδοχειακές μονάδες εισέρχονται για πρώτη φορά η Καλαμάτα και η Μονεμβασιά, σύμφωνα με τις τελευταίες μελέτες του ΙΝΣΕΤΕ Intelligence*.

Αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι ο διεθνής ανταγωνισμός της Πελοποννήσου είναι κυρίως από τις περιοχές της Μεσογείου, όπως η Τοσκάνη, η Κροατία, η Σλοβενία και η περιοχή της Προβηγκίας.

Τα τελευταία χρόνια η χώρα μας φαίνεται να επανακάμπτει σοβαρά στον τομέα του τουρισμού μετά το μεγάλο πλήγμα που είχε δεχτεί το 2005. Σύμφωνα με τις τελευταίες μελέτες που έχει δημοσιεύσει ο ΙΝΣΕΤΕ η χώρα σημειώνει αύξηση στις αφίξεις και οι επισκέπτες φαίνεται να μένουν ιδιαίτερα ευχαριστημένοι από την ελληνική φιλοξενία και την κουζίνα. Στον αντίποδα φαίνεται να υστερούμε στον τομέα της πληροφόρησης, της εύκολης πρόσβασης και της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.

Συγκεκριμένα όμως για την Πελοπόννησο τα οικονομικά στοιχεία βάζουν στην κορυφή τον τομέα της πρωτογενούς αγροτικής παραγωγής και τη μεταποίηση αγροτικών προϊόντων, σε αντίθεση με τον κλάδο του τουρισμού που εμφανίζει μείωση του κύκλου εργασιών.

Που οφείλετε όμως αυτή η πτώση; Ο ένας λόγος όπως φαίνεται να προκύπτει από τις στατιστικές του ΙΝΣΕΤΕ είναι η προτίμηση που δείχνουν οι επισκέπτες στις αεροπορικές μετακινήσεις. Χαρακτηριστικά οι διεθνείς αεροπορικές αλλά και οι εσωτερικές αφίξεις το πρώτο τετράμηνο του 2019 αυξήθηκαν ενώ η οδικές αφίξεις μειώθηκαν κατά πολύ. Ίσως η αύξηση του κόστους χρήσης του ελληνικού οδικού δικτύου να έχει στρέψει τους ταξιδιώτες στα εναέρια μέσα.

Στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας οι διεθνείς αφίξεις αυξήθηκαν σημαντικά. Από το 2009 έως το 2014 υπήρξε συνολική αύξηση των αφίξεων της τάξης του 259%. Στην Πελοπόννησο ο νομός Μεσσηνίας διαθέτει τις περισσότερες ξενοδοχειακές μονάδες και ακολουθούν οι νομοί Αργολίδας και Λακωνίας.

Συγκεκριμένα τα λακωνικά ξενοδοχεία φαίνεται να συγκεντρώνουν περισσότερους Γάλλους επισκέπτες. Αυξητική τάση διαμορφώνεται στη μέση διάρκεια παραμονής, με τους Γερμανούς, Ιταλούς και Αμερικάνους να διαμένουν κατά μέσο όρο περισσότερες από 2 νύχτες.

Σε σύγκριση με τον μέσο ανταγωνισμό, η Ελλάδα προσφέρει στους επισκέπτες πολιτιστικού ενδιαφέροντος μια εμπειρία με θετική βαθμολογία σε διάφορους σημαντικούς τομείς, όπως η φιλοξενία και η μετακίνηση. Ωστόσο, ενώ οι τιμές των μουσείων και των αξιοθέατων έχουν καλή βαθμολογία, ο ανταγωνισμός διαχειρίζεται καλύτερα άλλους τομείς όπως τη βοήθεια προς τον επισκέπτη, η καθαριότητα και η συντήρηση χώρων.

*Το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) είναι Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία που ιδρύθηκε στις αρχές του 2013, με πρωτοβουλία του ΣΕΤΕ, από τέσσερις εταίρους με έντονη δραστηριοποίηση σε κρίσιμα πεδία της ελληνικής τουριστικής αγοράς: Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων - ΣΕΤΕ (κύριος εταίρος), Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων – ΠΟΞ, Σύνδεσμος των εν Ελλάδι Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων - HATTA και Συνομοσπονδία Επιχειρηματιών Ενοικιαζόμενων Δωματίων Διαμερισμάτων Ελλάδος – ΣΕΤΚΕ.