ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Στον βραβευμένο με Οσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ (2010) ελληνικής καταγωγής αμερικανό σκηνοθέτη Λούι Ψυχογιό (Louie Psihoyos), δίνει η φετινή διοργάνωση Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης «carte blanche», προκειμένου να επιλέξει αγαπημένα του ντοκιμαντέρ από όλο τον κόσμο για να τα παρουσιάσει στο κοινό της διοργάνωσης.

Ο Ελληνοαμερικανός (γεννημένος στην Αμερική από Ελληνες γονείς με καταγωγή από τη Σπάρτη) δημιουργός θα βραβευθεί για την προσφορά του στον κινηματογράφο με τον τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο, ενώ με αφορμή την παρουσία του στην πόλη σε ειδική προβολή οι θεατές του φετινού φεστιβάλ θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν το βραβευμένο με Όσκαρ ντοκιμαντέρ του «The Cove», που καταγράφει τη μαζική εξόντωση δελφινιών στην Ιαπωνία.

Για το κοινό του 21ου Φεστιβάλ (1-10 Μαρτίου) ο Ψυχογιός έχει επιλέξει σειρά ακτιβιστικών ντοκιμαντέρ τα οποία θέτουν σε πρώτο πλάνο την προστασία του πλανήτη και «συνομιλούν» με το αφιέρωμα της διοργάνωσης, με τίτλο «Γιατί να κοιτάζουμε τα ζώα».

Οι ταινίες που έχει επιλέξει ο Λουί Ψυχογιός είναι:

- Chasing Coral του Τζεφ Ορλόφσκι (ΗΠΑ, 2017). Υποβρύχια περιπέτεια που εκτυλίσσεται στους κοραλλιογενείς ύφαλους του κόσμου. Εκεί, ένα πολύτιμο οικοσύστημα απειλείται με μαζική καταστροφή, συμπαρασύροντας αλυσιδωτά όλον τον πλανήτη.

- Earthlings του Σον Μόνσον (ΗΠΑ, 2005). Μια ταινία-σοκ σε αφήγηση του Χοακίν Φίνιξ που αποκαλύπτει με κρυφές κάμερες εικόνες φρίκης για την εκμετάλλευση των ζώων από τον άνθρωπο. Πολλοί θεατές ύστερα από την προβολή της, επαναθεώρησαν την κρεατοφαγία. (Το φεστιβάλ εντόπισε μια σπάνια κόπια μέτριας ποιότητας και θα την παρουσιάσει για πρώτη φορά σε μεγάλη οθόνη στην Ελλάδα σε ειδική δωρεάν προβολή στην αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος του λιμανιού).

- An Inconvenient Truth του Ντέιβιντ Γκούγκενχαϊμ (ΗΠΑ, 2006): Βραβευμένο με Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ το φίλμ παρακολουθεί τον πρώην Αντιπρόεδρο των ΗΠΑ Αλ Γκορ, ο οποίος παρουσιάζει το όραμά του για το μέλλον του πλανήτη που κινδυνεύει λόγω της υπερθέρμανσης.

- What the Health των Κιπ Άντερσεν & Κίγκαν Κουν (ΗΠΑ, 2017): Η ταινία αποκαλύπτει μια “συνομωσία” οργανισμών υγείας, φαρμακοβιομηχανιών, εταιριών ζωικών προϊόντων αλλά και κυβερνητικών φορέων οι οποίοι συνεργάζονται σιωπηρά εις βάρος της υγείας των πολιτών.

- End of the Line του Ρούπερτ Μάρεϊ (Ηνωμένο Βασίλειο, 2009): Το φίλμ προειδοποιεί πως το μεγαλύτερο ποσοστό της θαλάσσιας ζωής θα έχει εξαφανιστεί ως το 2048 λόγω της υπεραλίευσης.

- Blackfish της Γκαμπριέλα Κάουπερθγουεϊτ (ΗΠΑ, 2013): Μια φάλαινα όρκα σκοτώνει τον εκπαιδευτή της στο αμερικανικό θαλάσσιο πάρκο SeaWorld. Το ντοκιμαντέρ καταγράφει το πώς και το γιατί του γεγονότος που ταρακούνησε την κοινή γνώμη και βύθισε τις εισπράξεις και το γόητρο της SeaWorld.

- Merchants of Doubt του Ρόμπερτ Κένερ (ΗΠΑ, 2014): Σατιρικό και αποκαλυπτικό, το ντοκιμαντέρ εκθέτει υποτιθέμενους ειδικούς που εμφανίζονται ως ειδήμονες στα αμερικανικά ΜΜΕ, αλλά στην πραγματικότητα παραπλανούν συστηματικά την κοινή γνώμη για ζωτικά ζητήματα όπως, μεταξύ άλλων, η κλιματική αλλαγή.

- DamNation των Τράβις Ράμελ & Μπεν Νάιτ (ΗΠΑ, 2014): «Να έχουμε ή να μην έχουμε φράγματα;», αναρωτιέται η ταινία σε μια κινηματογραφική περιήγηση που διαπερνά όλη την Αμερική, εξερευνώντας τα υπέρ και τα κατά, μέσα από τόνους νερού και επιχειρημάτων.

- The Human Element του Μάθιου Τέστα (ΗΠΑ-Ισλανδία, 2018): Γη, αέρας, νερό, φωτιά. Πώς τα τέσσερα στοιχεία της φύσης διαπλέκονται με τον ανθρώπινο παράγοντα; Ποιος θα επικρατήσει; Οι ανεξέλεγκτες πυρκαγιές, οι τυφώνες, η άνοδος της στάθμης της θάλασσας και άλλες πληγές μας καλούν να επανεκτιμήσουμε επειγόντως τη σχέση μας με τη φύση.

Γεννημένος στην πολιτεία της Αιόβα των ΗΠΑ στα 1957, με καταγωγή απο τη Σελλασία Σπάρτης, ο Λούϊς Ψυχογιός φοίτησε στο Πανεπιστήμιο του Μιζούρι, με ειδίκευση στο φωτορεπορτάζ. Το 1980, σε ηλικία 23 ετών, προσελήφθη από το National Geographic και παρέμεινε στο περιοδικό για 17 χρόνια. Είναι ο ίδιος ιδρυτής του Συλλόγου Προστασίας των Ωκεανών (Oceanic Preservation Society), ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού με στόχο την ενημέρωση, την ευαισθητοποίηση και την παρακίνηση σε αλλαγή σε ό,τι αφορά στους ωκεανούς του κόσμου μας.

Το βραβευμένο ντοκιμαντερ του «Ο όρμος» διαδραματίζεται στο Ταϊτζί, ένα μικρό ψαροχώρι στον Ειρηνικό Ωκεανό, όπου συντελείται ενα τεράστιο οικολογικό έγκλημα.

Στον όρμο, επί έξι μήνες το έτος, οι ντόπιοι ψαράδες σφάζουν δελφίνια (περί τα 23.000 ανά έτος) και μάλιστα υπό την προστασία – φρουρά της τοπικής αστυνομίας. Τα δελφίνια καταναλώνονται στην Ιαπωνία (παρότι σύμφωνα με μετρήσεις – το κρέας του δελφινιού είναι τοξικό καθώς περιέχει υδράργυρο σε ποσότητες που είναι επικίνδυνες).