Γράφει ο Βαγγέλης Μητράκος

Πολλές από τις φωτογραφίες της παλαιότερης Σπάρτης μάς τις χάρισαν ανώνυμοι ή και επώνυμοι επισκέπτες της , οι οποίοι με τις φωτογραφικές μηχανές της εποχής τους αποθανάτισαν ό,τι εύρισκαν ενδιαφέρον από την πόλη μας .

Εδώ , λοιπόν , έχουμε μια ασυνήθιστη φωτογραφική ματιά του κέντρου της Σπάρτης , κάπου στα τέλη της 10ετίας του ’60 , από το ύψος του ΚΑΦΕΝΕΙΟΥ ΚΟΝΤΟΖΗΣΗ , στην Παλαιολόγου , καταμεσήμερο καλοκαιριού όπως μαρτυρούν οι σκιές .

Η φωτογραφία προέρχεται από το αρχείο του Γερμανού Harald Hinnerwisch, χομπίστα φωτογράφου, ο οποίος την ανέβασε στο διαδίκτυο και τη θεωρεί ως μία από τις καλύτερες φωτογραφίες του .

Οι φοίνικες της Παλαιολόγου είναι ακόμα «νεαροί» και οι νησίδες φυτεμένες με τα αξέχαστα παχύφυτα που άνθιζαν κάθε άνοιξη με υπέροχα κοκκινο-μαβιά λουλούδια .

Δεξιά φαίνεται το παλιό ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ του ΔΗΜΑ (κόρες του οι γνωστές τραγουδίστριες ΜΠΕΤΥ και ΜΙΡΑΝΤΑ ΔΗΜΑ) και δίπλα του , στη γωνία όπου σήμερα λειτουργεί το Φωτογραφείο Γιώργου & Στέλιου Τόμπρου , βρισκόταν τότε (ήδη από το 1955) το ΚΡΕΟΠΩΛΕΙΟ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΑΚΟΥ , που σήμερα λειτουργεί στην οδό Όθωνος –Αμαλίας . Το περίπτερο στη γωνία , υπάρχει ακόμα αλλά εκσυγχρονισμένο . Αντίθετα δεν υπάρχει το όμορφο διώροφο νεοκλασικό κτίριο της διπλανής γωνίας , που στο ισόγειό του λειτουργούσε η επιχείρηση ΛΑΔΟΠΟΥΛΟΥ-ΓΚΟΡΤΣΟΛΟΓΟΥ (λάδια αυτοκινήτων κλπ) . Στη θέση αυτού του νεοκλασικού βρίσκεται σήμερα το ξενοδοχείο «ΜΑΝΙΑΤΗΣ» , το οποίο κατασκευάστηκε στα 1973 .

Τα μεγάλα , πολύχρωμα , φινετσάτα και απαστράπτοντα ταξί ( DeSoto , Chevrolet , Oldsmobile, Plymouth , Pontiac κ.α.) περιμένουν πελάτες στην παλιά πιάτσα τους ανάμεσα στις νησίδες με τους φοίνικες . Το χρώμα των ΤΑΞΙ , τότε , ήταν ελεύθερο και δεν υπήρχε η ταμπέλα «ΤΑΧΙ» . Το ταξί το αναγνώριζες από μια ταμπελίτσα του ταξίμετρου (την έλεγαν σημαία λόγω σχήματος) που έγραφε την ένδειξη ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ. Όταν έπαιρνες ταξί , ο ταξιτζής κατέβαζε τη σημαία και άρχιζε να δουλεύει το ταξίμετρο. Όμως , γενικά , τα ταξί τα αναγνώριζες ΚΑΙ από μακριά , γιατί κανένας ιδιώτης δεν είχε τέτοιου μεγέθους αυτοκίνητο .

Αριστερά , είναι αραγμένα , με το πετάλ στο πεζοδρόμιο, δυο ποδήλατα (Βismarck (;) , Raleigh (;) … που ίσως οι ποδηλάτες τους πίνουν καφεδάκι στο διπλανό καφενείο , ενώ κάτω από τη νεραντζιά «ξεκουράζονται» στο ίσκιο , κλεισμένες , οι πάνινες κόκκινες καρέκλες , περιμένοντας να γείρει ο ήλιος για να τις απλώσουν τα γκαρσόνια στο πεζοδρόμιο , πλάι στα στρογγυλά σιδερένια τραπεζάκια και λίγο πιο πάνω διακρίνεται, αραγμένο κι αυτό, το καρότσι κάποιου «χαμάλη».

Και το πιο εντυπωσιακό : Στη μέση της διασταύρωσης ΛΥΚΟΥΡΓΟΥ και ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ «καμαρώνει» το ξακουστό «βαρέλι του τροχονόμου» (σήμα κατατεθέν της Σπάρτης πλέον) το οποίο παραμένει αμετακίνητο στη θέση του έως ΚΑΙ σήμερα , μετά από τόσες 10ετίες , μιας και χωρίς αυτό δεν μπορούν τα αυτοκίνητα να περάσουν και να στρίψουν στη διασταύρωση, αφού η Σπάρτη είναι, ίσως, η μοναδική πρωτεύουσα στην Ελλάδα που δεν έχει φανάρια για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας !!!

«Από όλα τα μέσα έκφρασης , η φωτογραφία είναι το μόνο που ακινητοποιεί μια συγκεκριμένη στιγμή στο χρόνο». Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν, 1908-2004, Γάλλος φωτογράφος