- Μεγάλες ελλείψεις σε εξειδικευμένο διδακτικό προσωπικό!
- Ελλείψεις σε σημαντικές κλινικές στο ΓΝΛ οργανωμένες και στελεχωμένες!

"Η δημιουργία μιας Πανεπιστημιακής κλινικής Ν/Μ, αν και δεν θα λύσει τα προβλήματα εκπαίδευσης του Τμήματος Νοσηλευτικής, ούτε θα αυξήσει το νοσολογικό φάσμα των εισαγομένων ασθενών, θα ωφελήσει πιθανώς κάποιους με ποικίλους τρόπους".

Γράφει η Αγγελική Ρόδη – Μπουριέλ*

Αξιότιμε κ. Μπόνο, μήπως θα έπρεπε να ρωτήσετε τον κ. Αραχωβίτη από ποιόν ενημερώθηκε για τα προβλήματα του Τμήματος Νοσηλευτικής, ώστε να προτείνει την δημιουργία Πανεπιστημιακής Κλινικής Νοσηλευτικής Μονάδας (Ν/Μ);

Διότι ως Πρόεδρος της Συνέλευσης του Τμήματος Νοσηλευτικής, γνωρίζω ότι η Συνέλευση δεν έχει πάρει απόφαση για δημιουργία Πανεπιστημιακής κλινικής Ν/Μ στο ΓΝΛ, επειδή κατά την άποψη της πλειοψηφίας των διδασκόντων, δεν είναι αυτό το έλλειμμα στην εκπαίδευση των εισαχθέντων στο Τμήμα Νοσηλευτικής.
Μπορεί αυτή η πρόταση να ακούγεται πολιτικά "έξοχη", δημιουργώντας την ψευδαίσθηση στην τοπική κοινωνία της αναβάθμισης των δομών υγείας, αλλά για να είναι και αντικειμενικά ωφέλιμη πρέπει να συντρέχουν και πολλές άλλες προϋποθέσεις, όπως η επίλυση ουσιαστικών δομικών προβλημάτων εφαρμογής του προγράμματος σπουδών κατά τα Ευρωπαϊκά πρότυπα στην εκπαίδευση των εισαγομένων στο Τμήμα Νοσηλευτικής.

Όμως, με αφορμή τις χωρίς συνεννόηση με το Τμήμα Νοσηλευτικής ενέργειες του κ. Βουλευτή, πληροφορώ όλους τους ενδιαφερόμενους της τοπικής κοινωνίας, άρα και τον κ. Βουλευτή, ότι η Συνέλευση του Τμήματος έχει πάρει πολλές αποφάσεις για τα μέτρα που απαιτούνται προς καλυτέρευση της εκπαίδευσης, τις οποίες έχει αποστείλει στον κ. Υπουργό προς ενημέρωσή του, χωρίς φαρισαϊσμούς και δημοσιότητα, προστατεύοντας την αξιοπρέπεια των φοιτητών πρωτίστως και των εργαζομένων δευτερευόντως, αφού δεν είναι πολιτικό όργανο κανενός.

Παρακαλώ δε όποιον πολιτικό ή τοπικό παράγοντα του τόπου ενδιαφέρεται πραγματικά για το Τμήμα, να μας ζητήσει αυτές τις αποφάσεις, ώστε να ενημερωθεί γι' αυτά με τα οποία ενημερώσαμε τον κ. Υπουργό στις 18-09-2017 (αρ. πρωτ ΥΠΕΘ 153878).

Συνοπτικά, τα πραγματικά προβλήματα κλινικής εκπαίδευσης για τα οποία έχει ενημερωθεί ο κ. Υπουργός και τα οποία αντιμετωπίζει το Τμήμα:

1. είναι ο μεγάλος αριθμός εισακτέων, οι οποίοι δεν "χωρούν" πλέον για ουσιαστική και αποτελεσματική εκπαίδευση σε ένα μικρό, επαρχιακό νοσοκομείο, αλλά συνεισφέρουν τα μέγιστα στην τοπική οικονομία, γινόμενοι ακόμη και αντικείμενο εκμετάλλευσης από τις τοπικές πολιτικές φωνές. Επειδή, όμως, οι σπουδάζοντες την επιστήμη της Νοσηλευτικής ήλθαν στη Λακωνία για ουσιαστικές σπουδές και όχι για ενίσχυση της οικονομίας της Λακωνίας, ο κάθε ένας εξ όσων λένε ότι ενδιαφέρονται για την εκπαίδευση, θα έπρεπε σεβόμενος πρωτίστως τον εαυτόν του, να φροντίζει για την καλυτέρευση της εκπαίδευσης των φοιτητών μέσω της άρσης των προβλημάτων εκπαίδευσης, όπως αυτές αποφασίστηκαν στη Συνέλευση του Τμήματος και γνωστοποιήθηκαν στον κ. Υπουργό.

2. είναι οι μεγάλες ελλείψεις σε εξειδικευμένο διδακτικό προσωπικό. Το προσωπικό που υπάρχει πέραν των μαθημάτων εξειδίκευσής του, για τα οποία ο φόρτος εργασίας είναι υπερβολικά μεγάλος λόγω των πολλών ομάδων κλινικοεργαστηριακής εκπαίδευσης, αναγκάζεται να διδάσκει και γνωστικά αντικείμενα τα οποία δεν είναι της ειδικότητάς του, άρα στερείται της εξειδικευμένης γνώσης. Η εκπαίδευση στα πανεπιστήμια δεν είναι "λυκειακής" φύσεως. Είναι απόλυτα εξειδικευμένη γνώση, η οποία δεν μπορεί να μεταφέρεται στους αυριανούς επαγγελματίες υγείας με ημίμετρα εκπαίδευσης.

3. οι ελλείψεις σε σημαντικές κλινικές στο ΓΝΛ οργανωμένες και στελεχωμένες με τρόπο που να δύνανται να παρέχουν άμεσα κλινικό εκπαιδευτικό έργο σε μεγάλο αριθμό εκπαιδευόμενων. Το "θα" αναβαθμίσουμε το ΓΝΛ, δεν λύνει τα άμεσα προβλήματα νοσηλευτικής κλινικής εκπαίδευσης μεταξύ των οποίων δεν είναι η έλλειψη Πανεπιστημιακής κλινικής Ν/Μ. Δυστυχώς ως Τμήμα για να καλύψουμε τις ανάγκες σε κλινική άσκηση, αναγκαζόμαστε να μετακινούμε τους φοιτητές μας σε πρόγραμμα περιορισμένου αριθμού "εκπαιδευτικών εκδρομών", ως να είναι παιδάκια δημοτικού σχολείου, που πάνε εκδρομούλα, για να δουν τη λειτουργία κλινικών, όχι να εργαστούν σε αυτές, για τις οποίες, αν και θα ήθελε το ΓΝΛ να μας βοηθήσει να τους εκπαιδεύσουμε δεν έχει τη δυνατότητα.

4. είναι η έλλειψη διοικητικού προσωπικού, όπου παρατηρείται το φαινόμενο, να υπολειτουργούμε κάθε φορά που ασθενεί ή παίρνει άδεια όπως δικαιούται ο ένας και μοναδικός υπάλληλος, διότι δεν έχουμε δεύτερο, κατάλληλο αντικαταστάτη. Βέβαια, η δημιουργία μιας Πανεπιστημιακής κλινικής Ν/Μ, αν και δεν θα λύσει τα προβλήματα εκπαίδευσης του Τμήματος Νοσηλευτικής, ούτε θα αυξήσει το νοσολογικό φάσμα των εισαγομένων ασθενών, θα ωφελήσει πιθανώς κάποιους με ποικίλους τρόπους. Μήπως προς αυτή την κατεύθυνση κινείται το πολιτικό ενδιαφέρον; Διότι πως μπορούμε ως Τμήμα να εξηγήσουμε τις ενέργειες του κ. Αραχωβίτη χωρίς συνεννόηση με το Τμήμα; Φαίνεται ως κάποιος/οι να παροτρύνουν τους πολιτικούς σε ενέργειες, όχι για να λύσουν συλλογικά σημαντικά προβλήματα κλινικής εκπαίδευσης των φοιτητών μας, αλλά να προωθήσουν πολιτικά ή άλλα συμφέροντα, ελάχιστα ενδιαφερόμενοι να λύνουν "γόρδιους δεσμούς", οι οποίοι είναι και πολιτικά επώδυνοι, όπως είναι το μέλλον του Τμήματος Νοσηλευτικής προς όφελος της πραγματικής αναβάθμισης του ΓΝΛ.

Με εξαιρετική τιμή στους Λάκωνες και κυρίως τους Σπαρτιάτες

* Πρόεδρος του Τμήματος Νοσηλευτικής Αγγελική Ρόδη - Burriel
DVM, MSc, MSc, PhD Καθηγήτρια Μικροβιολογίας και Λοιμωδών Νοσημάτων