Η παραβολή της κρίσεως
Γράφει ο Γεώργιος Αλατσάς *
Διαβάζοντας την κριτική του κυρίου Δημακόγιαννη προς τον Μητροπολίτη Μάνης θα σταθώ αρχικά στην παραλλαγή των λόγων του Χριστού που δεν μου άρεσε και για αυτό προς διόρθωση γράφω αυτό το άρθρο.
Τα λόγια του Ευαγγελίου είναι τα εξής:
Ὅταν δὲ ἔλθῃ ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐν τῇ δόξῃ αὐτοῦ καὶ πάντες οἱ ἅγιοι ἄγγελοι μετ᾿ αὐτοῦ, τότε καθίσει ἐπὶ θρόνου δόξης αὐτοῦ, καὶ συναχθήσεται ἔμπροσθεν αὐτοῦ πάντα τὰ ἔθνη, καὶ ἀφοριεῖ αὐτοὺς ἀπ᾿ ἀλλήλων ὥσπερ ὁ ποιμὴν ἀφορίζει τὰ πρόβατα ἀπὸ τῶν ἐρίφων, καὶ στήσει τὰ μὲν πρόβατα ἐκ δεξιῶν αὐτοῦ, τὰ δὲ ἐρίφια ἐξ εὐωνύμων. τότε ἐρεῖ ὁ βασιλεὺς τοῖς ἐκ δεξιῶν αὐτοῦ· δεῦτε οἱ εὐλογημένοι τοῦ πατρός μου, κληρονομήσατε τὴν ἡτοιμασμένην ὑμῖν βασιλείαν ἀπὸ καταβολῆς κόσμου. ἐπείνασα γάρ, καὶ ἐδώκατέ μοι φαγεῖν, ἐδίψησα, καὶ ἐποτίσατέ με, ξένος ἤμην, καὶ συνηγάγετέ με, γυμνός, καὶ περιεβάλετέ με, ἠσθένησα, καὶ ἐπεσκέψασθέ με, ἐν φυλακῇ ἤμην, καὶ ἤλθετε πρός με. τότε ἀποκριθήσονται αὐτῷ οἱ δίκαιοι λέγοντες· κύριε, πότε σε εἴδομεν πεινῶντα καὶ ἐθρέψαμεν, ἢ διψῶντα καὶ ἐποτίσαμεν; πότε δέ σε εἴδομεν ξένον καὶ συνηγάγομεν, ἢ γυμνὸν καὶ περιεβάλομεν; πότε δέ σε εἴδομεν ἀσθενῆ ἢ ἐν φυλακῇ, καὶ ἤλθομεν πρός σε; καὶ ἀποκριθεὶς ὁ βασιλεὺς ἐρεῖ αὐτοῖς· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐφ᾿ ὅσον ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἀδελφῶν μου τῶν ἐλαχίστων, ἐμοὶ ἐποιήσατε. τότε ἐρεῖ καὶ τοῖς ἐξ εὐωνύμων· πορεύεσθε ἀπ᾿ ἐμοῦ οἱ κατηραμένοι εἰς τὸ πῦρ τὸ αἰώνιον τὸ ἡτοιμασμένον τῷ διαβόλῳ καὶ τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ. ἐπείνασα γάρ, καὶ οὐκ ἐδώκατέ μοι φαγεῖν, ἐδίψησα, καὶ οὐκ ἐποτίσατέ με, ξένος ἤμην, καὶ οὐ συνηγάγετέ με, γυμνός, καὶ οὐ περιεβάλετέ με, ἀσθενὴς καὶ ἐν φυλακῇ, καὶ οὐκ ἐπεσκέψασθέ με. τότε ἀποκριθήσονται αὐτῷ καὶ αὐτοὶ λέγοντες· κύριε, πότε σε εἴδομεν πεινῶντα ἢ διψῶντα ἢ ξένον ἢ γυμνὸν ἢ ἀσθενῆ ἢ ἐν φυλακῇ, καὶ οὐ διηκονήσαμέν σοι; τότε ἀποκριθήσεται αὐτοῖς λέγων· ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐφ᾿ ὅσον οὐκ ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἐλαχίστων, οὐδὲ ἐμοὶ ἐποιήσατε. καὶ ἀπελεύσονται οὗτοι εἰς κόλασιν αἰώνιον, οἱ δὲ δίκαιοι εἰς ζωὴν αἰώνιον. (Ματθ. 25, 31-46).
Ο Χριστός λέει ,εφόσον πράξαμε προς τον ελάχιστο ,δηλαδή τελευταίο και ασήμαντο συνάνθρωπο πράξαμε σε Αυτόν. ΠΟΥΘΕΝΑ δεν μιλάει για τον ελάχιστο ομοπιστο το όποιο λαθεμένα επικαλείται ο κύριος Δημακογιαννης.
Άλλωστε έχουμε και την παραβολή του καλού σαμαρείτη που περιποιήθηκε τον χτυπημένο από ληστεία άνθρωπο ενώ τον είχαν εγκαταλείψει νωρίτερα άτομα και που και λόγω ιδιότητας ιερατικής έπρεπε να τον περιποιηθούν,συγκεκριμένα ένας ιερέας και ο λευίτης αλλά από αδιαφορία και φόβο μην πάθουν τα ίδια απομακρύνθηκαν . Ο καλός Σαμαρείτης δεν φοβήθηκε μην έρθουν οι ληστές και τον να ληστέψουν και τον ίδιο, αλλά περιποιήθηκε τον άνθρωπο ,και ρωτάει ο Χριστός, ποιος ήταν ο πλησίον το άτυχου αυτού άντρα; Αυτοί που τον εγκατέλειψαν και τον άφησαν ή αυτός που τον περιποιήθηκε; Η Απάντηση είναι προφανής…
Άλλωστε ο Χριστός έδωσε την εντολή και είπε :πορεύου καὶ σὺ ποίει ὁμοίως.
Χωρίς να κάνει διακρίσεις σε ομοπιστους η μη. Άλλωστε αυτό το συμπέρασμα εύκολα εξάγεται και από την ίδια την παραβολή. Ο σαμαρειτης δεν κοίταξε την διαφορετική εθνότητα και τις πεποιθήσεις του πεσμένου και πληγωμένου στο έδαφος άντρα, ο οποίος κατέβαινε από τα Ιεροσόλυμα στην ιεριχώ και ήταν αλλόθρησκοι μεταξύ τους! Μάλιστα εκτός από την περιποίηση τον μετέφερε σε ξενοδοχείο το οποίο πλήρωσε και είπε να του δώσουν ότι χρειαστεί Και θα τα πληρώσει τα παραπανίσια όταν γυρίσει!
Καλό είναι άμα δεν ξέρουμε να μην μιλάμε, πόσο δε δημόσια .Γιατί όταν λέμε ψέματα παραπληροφορούμε τον κόσμο. Αν αυτό γίνεται κατά λάθος δεν είναι τόσο κακό όσο αν γίνεται επίτηδες καθώς το να τα αλοιωνουμε το νόημα των ιερών κειμένων επίτηδες ίσως θεωρείται και αιρετικό.
Ο δημοσιογράφος από την Μάνη γνωστός σε όλους μας για τα πατριωτικά του αισθήματα πολύ καλά λέει όσα λέει ,αλλά τα αιτιολογεί λάθος με αυτήν την παραβολή.
Ο μητροπολίτης με βάση αυτή την παραβολή πολύ καλά λέει όσα λέει.
Με λίγα λόγια και οι δύο έχουν δίκιο καθώς αυτά τα άτομα , οι λαθρομετανάστες και πρόσφυγες δεν πρέπει να είναι στην χώρα μας και πρέπει να γυρίσουν πίσω αλλά μέχρι να γίνει αυτό πρέπει να τους φερόμαστε ανθρώπινα όπως ο Σαμαρείτης στον πλησίον.
*Μαθηματικός