ΛΑΚΩΝΙΑ. Η εκδήλωση που συνδιοργάνωσαν (11 Απριλίου) στο Αμφιθέατρο του Τμήματος Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Σπάρτη, το FOGGS/sparta.komvos, το Ελληνικό Ίδρυμα Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ), και το Europe Direct Πελοποννήσου, είχε μεγάλο ενδιαφέρον και τίτλο «Αγροτικός Τομέας και Ευρώπη: Βιωσιμότητα και Προοπτικές».

Ο Γιάννης Μανίκης, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας «MOLON LAVE ΑΕ» ήταν ένας εκ των επιχειρηματιών που συμμετείχε στο πάνελ. Σε μια συζήτηση που αφορούσε στα δεδομένα και στις προοπτικές της ελληνικής γεωργίας και παραγωγής σε συνάρτηση με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η τοποθέτηση του Γιάννη Μανίκη

Ο Γιάννης Μανίκης, στο συγκεκριμένο χρόνο που είχε στη διάθεσή του, αναφέρθηκε στο λακωνικό ελαιόλαδο, την αειφόρο παραδοσιακή παραγωγή, στην «MOLON LAVE ΑΕ», στην διεθνή αγορά αλλά και στον ρόλο της Ε.Ε. Μεταξύ άλλων ανέφερε:

Το όραμα

«Πολλά πράγματα ακόμα δεν τα έχουμε κάνει, θα αναφερθώ όμως - και είμαι περήφανος - για σε όσα έχουμε ήδη πετύχει στη "MOLON LAVE ΑΕ».

Είδαμε στο ελαιόλαδο μια επιχειρηματική ευκαιρία που θα μπορούσε, και μπορεί, να αφήσει θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα στον τόπο.

Πρόβλημα επάρκειας ελαιόλαδου δεν υπάρχει στη Λακωνία που παράγει 30.000 τόνους, 300.000 η χώρα και περίπου 3.000.000 μέχρι πρότινος ο πλανήτης.

Είναι ένα προϊόν του οποίου η ζήτηση ήταν (και ειναι συνήθως) ισοσκελισμένη με την προσφορά του.

Έχοντας αποφοιτήσει από το Τμήμα Αγροτικής Οικονομίας και Ανάπτυξης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών γνωρίζω ότι η αγροτική παραγωγή έχει διαφορετικά δεδομένα από την βιομηχανική παραγωγή.

Αργοδιατροφικό επιχειρηματικό μοντέλο

Είδαμε, έτσι ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα αργοδιατροφικό επιχειρηματικό μοντέλο να προχωρήσουμε σε αγροτική επιχειρηματικότητα σε έναν χώρο που τα συνεργατικά σήματα δεν είχαν πετύχει πολλά πράγματα. Διαγνώσαμε παθογένειες και παθολογίες, εγγενείς, και μπορούσαμε να τις τεκμηριώσουμε ώστε με στρατηγική προχωρήσαμε. Σήμερα έχουμε ολοκληρώσει ένα πλάνο με παραγωγική αυτοδυναμία και αυτοτέλεια. Εποπτεύουμε περισσότερους από 500 Λάκωνες παραγωγούς, περισσότερα από 9.500 στρέμματα γης. Έχουμε ιχνηλατήσει κι έχουμε άποψη πεδίου για περισσότερους από 2.500 τόνους ελαιόλαδου. Το 2023 τυποποιήσαμε 2.033 τόνους, κάτι που για πρώτη φορά συμβαίνει στη Λακωνία. Έχουμε τοποθετηθεί με το brand “Μολών Λαβέ” στη μεγάλη ελληνική διανομή, έχουμε πρώτη θέση στις πωλήσεις εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου με μερίδιο αγοράς το οποίο υπερβαίνει το 23%. ‘Εχουμε υπερσκελίσει σε πωλήσεις κραταίες εταιρείες στις οποίες βέβαια οφείλουμε σεβασμό γιατί είναι αυτές που τοποθέτησαν το extra παρθένο ελαιόλαδο στο ράφι του σούπερ μαρκετ.

Ο αειφόρος παραδοσιακός ελαιώνας

Η εταιρεία μας απασχολεί 22 άτομα προσωπικό με μια πολύ κακή ηγετική ομάδα. Ίσως απασχολούμε περισσότερους γεωπόνους απ’ ότι η ΔΑΟΚ κάτι που δεν συνέβαινε σε μεγάλους συνεταιρισμούς του νομού μας που δεν είχαν στην ηγετική ομάδα γεωπόνους.

Στη στρατηγική, η γεωγραφία είναι ανελαστικός παράγοντας Για την Λακωνία αυτό αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα, γιατί η Λακωνία δεν άκουσε τις σειρήνες των αναδιαρθρώσεων και των εντατικών καλλιεργειών και διατηρεί ένα αξιοπρεπές ποσοστό στην προστασία του παραδοσιακού αειφόρου ελαιώνα, ο οποίος έχει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα ποιότητας. Στη αλυσίδα που παράγει αξία ο παραδοσιακός αειφορικός ελαιώνας είναι αναντικατάστατος, έχει πολλά να προσφέρει. Σήμερα στην διοίκηση της "MOLON LAVE ΑΕ" υπάρχουν και νεότεροι άνθρωποι και είμαστε αισιόδοξοι...

Ευρώπη θεματοφύλακας ίσων ευκαιριών και διαφύλαξης περιβάλλοντος

Απο την πρώτη στιγμή που ξεκινήσαμε είμαστε απο τα πράγματα αναγκασμένοι να μελετήσουμε, να εμπεδώσουμε και να καταλάβουμε πολύ καλά πως λειτουργεί. Σε τρείς επιμέρους τομείς που μας επηρεάζουν απολύτως και άμεσα.

  • Πρώτος τομέας η παραγωγή Νομοθεσίας. Ιδιαίτερα όταν η νομοθεσία έχει να κανει με το αγροδιατροφικό μοντέλο - Ευρωπϊκή αρχή για την ασφάλεια των Τροφίμων. Το Ελαιόλαδο είναι ένα απο τα πιο πολυνομοθετημένα τρόφιμα έχει πολλές παραμέτρους που αν κάτι μας διαφύγει αποχαρακτηριζόματσε εν ριπή οφθαλμού.
  • Επιτροπή Ανταγωνισμού ο δεύτερος τομέας. Στο αγροδιατροφικό μοντέλο της οικονομίας που παγκοσμιοποιείται και συγκεντρώνεται η Επιτροπή Ανατγωνσιμού έχει να παίξει μεγάλο ρόλο. Ξεκινώντας απο τις εθνικές επιτροπές ανταγωνισμού πολλές φορές ζητούμε εναγωνίως πληροφόρηση απο κοινωνικούς εταίρους, θεσμικά όργανα, υπουργείο, πανεπιστήμιο, για να δούμε πως θα προστατευθούμε απο αυτή την ταχύτητα συγκέντρωσης, η οποία δεν μας επιτρέπει πολλές φρές να παρακολουθήσουμε κλίμακες που δίνουν συγκριτικά ανταγωνιστικά και κοστολογικά πλεονεκτήματα. Δημιουργούνται ταχύτητα και μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα χωρίς να το καταλάβουμε. Οι 10 μεγαλύτερες πολυεθνικές εταιρείες στον κλάδο των τροφίμων έχουν κύλο εραγσιών που υπερβαίνει (στοιχεία 2019) τα 500 δις δολλάρια την ώρα που το business λάδι δεν υπαρβαίνει παγκοσμίως τα 25 δις δολλάρια και μέσα σε αυτό το business είναι ήδη μια απο αυτές τις εταιρείες. Περιμένουμε την Ευρώπη ως θεματοφύλακα ίσων ευκαιριών και διαφύλαξης περιβάλλοντος στο οποίο μπορούν οι εθνικές και οι ευρωπίκές επιχειρήσεις να ανταγωνιστούν.
  • Το τρίτο σημείο είναι οι ενισχύσεις της ΕΕ. Η διαφύλαξη δηλαδή της δυνατότητας του παραγωγού να μπορεί να αντιμετωπίζει δυσκολίες αλλά η διαφύλαξη και των επιχειρήσεων.

Ο έλληνας παραγωγός είναι ίσως ένα είδος προς εξαφάνιση. Αυτό το επάγγελμα πρέπει να το κάνουμε μόδα και θα προσπαθήσυμε με όλη τη δύναμή μας αυτό να γίνει στη Λακωνία».

Ακολουθήστε το notospress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις